Bygga mitt första terrarie. Åsikter behövs.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

80
2
Progrmor:

Som golv/bas tänkte jag använda en hederlig spånskiva. Sidorna tänkte jag använda Furuskivor. Borar ihop dessa och lämnar öppningen tom för ideér. I skarverna inne i terrariet tänkte jag applicera silicon för att hindra vatten, bottenmaterial osv från att rinna igenom. MEN, vilket sorts silikon ska användas mot detta material tror ni? 

Ventilation: Tänkte jag ha nåt slags "stålnät" som tak. Där jag ska också ha värmelampor osv så tänkte de skulle passa. Samt ha två ventilationshål i framsidan längst ner. 

 

Vad tror ni? Kom med åsikter/förändringar/ideér! Tack :)


238
14
Regnskog:

Hej! Vilken miljö ska terrariumet vara i? Att bygga ett eget för torra klimat är betydligt enklare än att bygga för fuktiga. Vilket djur ska bo där i? Alla har ju olika kvar nästan :)


80
2
Progrmor:

En Argentinsk teju ! :)


238
14
Regnskog:

Okej, har ingen kunskap inom dom tyvärr. Men i fuktiga terrarium krävs lackering osv. som inte alltid behövs hos torra. Tänk på att om du gör nättak så blir det svårt att hålla både värme och eventuell fukt.


80
2
Progrmor:

Okej! Men hur mycket ventilation är tillräckligt om jag ska ha trätak istället? Tänker två av dessa i framsidan på terrariet: www.bauhaus.se/fresh-insektsgaller-150x150mm.html Samt två av dessa i taket då?


238
14
Regnskog:

Som sagt blir det alldeles för mycket ventilation och värme och fukt kommer inte kunna hållas, speciellt inte i sverige. Jag håller på att bygga ett terrarium för ett torrt klimat och använder mig av plywood för botten, tak, väggar och sedan gör jag små ventilationshål på sidorna och sedan fäster jag skjutglaslister där fram och sätter plexiglas i dom


26
1
SydpOlof:

Kan ju lika gärna bygga det så det anpassas till lite halvfuktigt klimat. Finns ju kroppsvätskor osm urin som också sliter på ytorna och virket.

Enkel lösning är att klä insidan av terrariet med polyester och glasfiberväv.

Inte spec dyrt och lätt att jobba med.


238
14
Regnskog:

Båtlack är också vanlig lack som tål vatten


26
1
SydpOlof:

Båtlack funkar med. Polyester är dock mer slitstarkt då det blir som en gedigen plastyta.


26
1
SydpOlof:

Eftersom han ska ha en Teju menar jag som tycker om att gräva och böka runt.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild