Pilgift nybörjare

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

99
72
Nickesnoken:
Funderar på att skaffa pilgiftsgrodor längre fram. 
Har kikat på dendrobates tinctorius och phyllobates bicolor samt phyllobates vittatus. 
Funderar på vilka som är bäst nybörjaregrodor, om ni har för och nackdelar att framföra eller om det finns bättre alternativ än dessa. Är som sagt bara i planeringsstadiet.

6011
4594
Tropfrog:
Tinctorius är svår att misslyckas med vacker aktiv och lätt att hitta djur till rimligt pris. Har en sång som knappt hörs vilket gör dem lämpliga i show terrarium i vardagsrummet. Nackdelen är väl att man inte kan ha flera honor tillsammans. Vill man ha ett par så får man köpa minst 4 och sen plocka bort överflödiga honor vilket kan vara besvärande för nybörjare.

Phylobates är enklare ur gruppsynpunkt. De är aktiva och sociala djur som går att hålla I grupp i nästan vilken könsfördelning som helst. I övrigt skulle jag säga att de har alla fördelarna som tinctorius har förutom att de inte är lika vackra. Men det sista är ju en personlig åsikt.

Jag vill också slå ett slag för min favorit. Dendrobates leucomelas. Visserligen något skyggare än de andra. Men går bra i grupp oavsett könsfördelning. Vackrare än phylobates. Och framförallt en mycket behaglig sång som förgyller hemmet.

I övrigt är det inte jätteskillnad på olika grodor ur hållningssynpunkt. Den stora utmaningen ligger i matodlingen. Och förstås hur svåra de är att föröka.

Mvh
Magnus

99
72
Nickesnoken:
Tinctorius med gul rygg och blå nederdel är sjukt vacker. 
Har även kikat på Epipedobates Anthonyi då den verkar lättodlad men den är inte lika vacker. Vill helst kunna driva upp avkommor och det vore kul om man kunde ha fler än 2 grodor tillsammans. Vad säger proffsen? Behöver man ett regnsystem i burken? Eller klarar man av att hålla fukten med att spraya? 

6011
4594
Tropfrog:
Kolla in tinctorius tumucumaque, tror att du gillar den :)

Epipedobates anthonyi har en sång som kan väcka de döda, skär in i märg och ben. Alla måhända är inte lika känsliga som jag, men inte lämpligt djur för ett vardagsrum.

Jag har regnsystem som går igång 4-6 ggr om dagen. Väldigt svårt att sköta det genom att spreya för hand om man har ett jobb.

Mvh
Magnus

99
72
Nickesnoken:
Oj den var vacker som en Sverigeflagga. 

Dendrobates tinctorius Blue sipaliwini är riktigt fin också även om den saknar gult. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild