Kastrera/sterilisera?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1159
625
Temla:

Det här är nåt jag funderat över men inte funnit något svar. Kan man kastrera / sterilisera ödlor? Har aldrig hört någon nämna det i samband med reptiler så jag förmodar att det inte är genomförbart. 


333
97
leolina:

Det är möjligt, bara att det inte är speciellt vanligt.


158
19
Johanon:

självklart borde det vara fullt möjligt, men samtidigt väldigt onödigt, kan inte se en enda anledning till varför faktiskt.


343
119
Salig:

Hmm... Intressant fråga. Jag tror snarare att det handlar om att man inte behöver/att man unte vill riskera djurets liv iom narkos än att man inte kan. Jag kan då aldrig föreställa mig varför man skulle kastrera/sterilisera. Men vore kul att veta om det kan göras :)


333
97
leolina:

Enda gången jag ramlat på någon som valt att sterilisera är ett par som hade ett par vattenagamer. Dom hade ett par i ett grymt terrarium och ville ha kvar paret men inte ha fler kullar och ägarna tyckte att honan tog för mycket stryk av att lägga kull efter kull med ägg så de steriliserade honan. Detta är det enda fall jag känner till personligen där man valt att använda sig av den möjligheten sen har man ju hört talas om ägare till aggressiva leguanhanar som valt att kastrera för att djuret blir lugnare när driften försvinner. Ett ansvarsfullt och bra val kan jag tycka så visst kan det finnas anledning till kastrering/sterilisering av ödlor.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild