Ormkvalster på andra djur?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

197
14
SibiriskTiger:

Nyfiken fråga. När man läser artiklar om ormkvalster så står det oftast att de tar sig ut genom ventilationer och lever kvar i rummet, på golvet och väggarna där de lägger ägg som sedan tar sig in i andra terrarier. Men kan de då även spridas och överleva på andra arter såsom ödlor, spindlar, katter, hundar, människor osv?


333
97
leolina:

Ormkvalster är just ormkvalster och sprider sig inte till andra djur.


197
14
SibiriskTiger:

Så har man ödlor och spindlar i samma rum så finns det ingen risk att det sprider sig till dessa?


333
97
leolina:

Till spindlarna sprider de sig absolut inte, de drabbas inte av samma sorts kvalster. Däremot drabbas spindlar av samma sorts kvalster som syrsor kan ha så där får man passa sig när det gäller kvalster. Inget kul alls att få in syrskvalster som tar död på skorpionungar, småspindlar och liknande :(

Jag frågade en veterinär för många år sedan om ormkvalster angrep ödlor men fick då svaret att de inte gjorde det. Ödlor däremot drabbas av ödlekvalster och dessa skulle inte gå över på ormar. Om just detta stämmer har jag ingen aning om för jag har haft turen att slippa det problemet under alla år men det finns säkert nån annan som har koll på den biten bättre ;)


1662
779
fluffis:

Intressant fråga. Jag har också tänkt på samma sak som TS. 

"Protonymfer kan dock överleva i omgivningen i upp till 31 dagar utan att äta."

...

"Kvalster kan alltså överleva minst 40 dagar utan att äta/tillgång till blod."

Meningarna ovan är citat från www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-reptiler/ormkvalster. Detta borde innebära att ormkvalster kan leva utan värddjur (orm) i 40 dagar och då är ju frågan om de kan leva i ett klimat i en hundpäls under den tiden eller sittandes på en fodertång, en ödla eller ett klädesplagg eller vad som helst. I så fall blir ju hundpälsen, fodertången, ödlan och klädesplagget en smittbärare eller vad man ska säga. Eller?


197
14
SibiriskTiger:

Ja, mycket intressant ämne. Tack för alla svar! Angående skinkarna så kanske det kan vara så (som jag diskuterat med mina herparvänner) att ödlor med större fjäll kanske kan drabbas av ormkvalster och denna historia styrker ju den teorin lite :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild