Ekologisk jord

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

160
91
turboadde:

Jag har hört att man ska ha ogödslad eller helst ekologisk jord i terrarier. Men finns det ekologisk ogödslad jord? Eller kan den ekologiska vara gödslad utan att det gör nått? Jag hitta bara ekologisk med kogödsel i.

 

Ska som bottensubstrat till skäggagamer 50/50 sand/jord


1228
464
leedragon:

om jag kan slänga in en fråga till  varför ska man använda ogödslad? jag har också  hört det många gånger men  tror inte jag har fått höra varför


293
354
Dynamitella:

Det säger väl sig själv att djur inte ska utsättas för gödsel? Varför skulle det vara hälsosamt med ammoniak och sånt skit? :S

Nej. Naturligt gäller, som i det vilda. 
Jag använder mig av naturlig torv och orkidéjord. Självklart ogödslad. Finns i nästan alla växthus och blombutiker, men även på hornbach och bauhaus osv.


160
91
turboadde:

Nja tycker inte att det säger sig själv faktiskt. Gödsel finns väll överallt i naturen. Och avger blomjord amoniak? Borde ju lukta riktigt illa inne då. Det avger ju väldigt frän doft i ganska små mängder.

Jag är inte så inne på hur man gör blomjord måste jag ju erkänna. Men trodde att gödslet fick brinna först innan det kompostiseras med jord så det borde vara ganska naturligt och bra.

Trodde att det var när gödslet fick brinna som dom farliga gaserna och ämnena uppstog.

Bönderna lägger ju upp i stora högar som blir väldigt varma innan dom vänder ner det i åkrarna.

 

Jag trodde mest att det var det kemiska framställda gödslet man skulle akta sig för först och främst.


293
354
Dynamitella:

Jorden jag haft hemma som varit naturligt gödslad har luktat unket, surt och har stuckit i näsan. Skulle aldrig stoppa in det till djuren.


160
91
turboadde:

Vad heter orkidejorden du använder? Är det den av bark och cocoshusk du använder?


478
592
Rottenroth:

Bara för att dem kan stöta på avföring då och då i det vilda betyder ju inte att dem lever i det hela tiden...

Som Dynamitella säger, jag hade heller aldrig stoppat in något som helst djur i ett terrarie med gödslat material.


1275
1724
Falk:

Köp naturel torv istället för jord


160
91
turboadde:

Men bara för att jorden är gödslad med koskit så betyder väll inte det att dom har lassat i en slev koskit i påsen. Eller har jag helt fel där? Gödslet är ju brunnet och kompositerat med jorden för att få näring i den.

Den ekologiska jord jag funderade på att använda luktar ju mindre fuktig än vad min torv gör när jag fuktar upp den.

Den torv jag använder till att odla hoppstjärtar skulle jag aldrig lägga in till mina ödlor. Den är trådig och jäklig och skulle säkert lättare orsaka förstoppning än ren sand om ödlorna fick i sig den.

så finns det mera mald torv?

 


Medlem i SHF
25
24
JacobOhlin:

Torv finns i olika humifieringsgrad (H1-H10), dvs mer eller mindre nedbruten. Beroende på hur hög humifiering man talar om är fibrerna mindre/större, vilket genom den förändrade strukturen också påverkar dess vatten- och näringskapacitet. Man brukar tala om "ljus" respektive "mörk" torv eftersom den mindre nedbrutna torven brukar se ljusare ut.


Även om man höjer vatten- och näringskapaciteten på orkidéjord om man blandar upp den med torv, så tycker jag det låter tämligen dyrt som terrariesubstrat, och ganska onödigt. Det du åstadkommer är i princip torv med barkbitar i, om man får hårddra det. (Om det inte är så att du tänkt dig ha växter med särskilda krav i terrariet. Typ orkidéer.)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild