Diskussion

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

24
3
Gecko98:
Hej!

Jag och några vänner hade en diskussion i helgen och tänkte höra lite vad ni tror då vi var lite oense haha… Och för att göra det tydligt, detta är endast en teoretisk diskussion för vi alla älskar djur.

Förutom häst, hund & katt.
Vilket djur anser ni att privatpersoner kan ha hemma och tjäna mest pengar på? Man får ju anta att det är främst är på eventuella ungar.

5965
4582
Tropfrog:
Hmm. Börja med att definiera vad tjäna pengar betyder för dig. Är det att sälja djur, täcka utgifter eller gå med vinst? Hur värderar du den tid du lägger ner på projektet och behöver den täckas av intäkterna?

Sen tittar du på djur som du verkligen har ett intresse för. Du kommer ändå inte att kunna nå dina mål om intresse saknas.

Med det sagt....om man tittar på de som kunnat leva långsiktigt på att odla djur förutom häst, hund och katt i Sverige. Då ser vi en övervägande majoritet av småfirmor som sysslar med foderodling och akvariefisk odling. Det senare är väldigt riskabelt med tanke på energipriser, men går om man tänker till. Men odla syrsor, möss och råttor för foder är nog största chansen om man vill göra det professionellt.

Mvh
Magnus 

1275
492
leedragon:
Gecko98 skrev:
Hej!

Jag och några vänner hade en diskussion i helgen och tänkte höra lite vad ni tror då vi var lite oense haha… Och för att göra det tydligt, detta är endast en teoretisk diskussion för vi alla älskar djur.

Förutom häst, hund & katt.
Vilket djur anser ni att privatpersoner kan ha hemma och tjäna mest pengar på? Man får ju anta att det är främst är på eventuella ungar.

inga, det kostar en del att hålla djur därför är det ett hobby, tillbehör foder är det som behövs. men allt annat tjänar du inte pengar på.

11
7
Chatter:
Va kul! Gissar på att det är reptil, akvariefiskar eller nån typ av gnagare som te.x. raskanin om de rör sig om husdjurs uppfödning. Sverige är ju inte så stort så efterfrågan är ju lite begränsad för en jätteverksamhet. Av mina egna tre nominerade tror jag akvariehobbyn har bäst utsikter med olika fiskar och räkor. Annars är de nog foderbranchen som vinner om de rör sig om ett arbete eller en större del av inkomst. 

28
23
Dilless:
Tror inte man ska gå in för att föda upp djur om man är ute efter miljoner. Men absolut kan man få in en slant här och där när man får ungar av intressanta eller unika djur. Om man inte odlar foder själv kan det ganska fort bli ganska dyrt att mata t.ex en större kull ödlor och ge dem uv. Man bör även lägga till att det tar mycket tid beroende på hur mycket djur man har. Matning, Vattna, spraya, mata foder gör rent mm.. slå ut all den tiden du lagt på en ackie, klemmeri, eller skäggig... Blir en ganska låg timlön med höga kostnader och risker och det kan ta mycket plats att föda upp djur, beroende på vad det är.
Man ska ju även vara beredd på att ta hand om dem om man inte får dem sålda.

Man kan föda upp dyra djur absolut, men när t.ex reptiler eller fiskar börjar kosta lika mycket som en hund är det nog ganska få människor som är beredda att slå till, även om intresset kan vara stort i arten. Och då får du ju själv rätt höga kostnader till at börja med om du vill sälja dyra djur.

Procentuellt tror jag att man kan tjäna mest pengar på typ gråsuggor och hoppsjärtar, bönsyrsor och liknande,  folk verkar digga dem och dem är väldigt lätta och billiga att hålla.

Kan inte uttala mig om annat än terrarie och akvariedjur.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild