Tigerpyton tillsammans?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

218
47
asus:

ne men det är nog större chans att dem är "heta på gröten" när man sätter ihop dem än om dom e tillsammans 24/7


218
47
asus:

eller det borde vara så tycker man. blev med nyfiken nu hahah

 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Har själv inte sett någon studie på det men i alla aspekter är det bättre att hålla pytonormar åtskilda, jag grundar mina svar på egna erfarenheter genom åren jag avlat på diverse pytonormar, dock aldrig tigerpytons :)

Jag har absolut fler lyckade parningar & kläckningar där paren gått i varsitt terrarium förutom den korta tiden under "dvalan" än där dom gått tillsammans men hur det är vet jag ej :)


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Det kan säkert skilja från art till art, levnadssätt och vilket klimat som råder där djuren lever.

Oavsett så är det mest naturliga för djuren att gå isär större delen av året:)
Ska dock tilläga att vissa av mina djur går tillsammans året runt.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag ska också tillägga att jag hyser inget agg mot folk som har sina ormar ihop :P mina lever ensamma i sina terrarium & jag förespråkar det men finns fler sätt som funkar än bara mitt sätt såklart :)


62
39
MagnusC:

Nu vill jag börja med att säga att jag inte håller pytonormar. Däremot håller jag smaragdboa och för att svara på frågan om det går att hålla par ihop året runt och ändå lyckas med parning, då blir mitt svar; ja.

Precis som Jonas_ skriver bygger jag min fakta på erfarenheter som jag har. För de som håller sina djur en och en hyser jag största respekt för. Om jag flyttar något av mina djur för att byta ut någon är det alltid hanen som jag flyttar. Honorna går alltid i "hemmaterrariet" och hanarna får byta plats. Man skall defentivt inte låta hanar gå tillsammans, de slåss nästan direkt. 

Den enligt mig största triggern för att få lyckad parning är tillgång på föda och en förändring i klimatet, precis det som Jonas_ beskriver. Om man har en trögfattad hane kan man låte den få lukta på ömsskinnet från en annan hane, men så långt har jag inte behövt gå. 

Lite OT men i all vänlighet. :)

Och om du frågar mig skulle jag inte hålla tigerpyton i par utan 1 och 1.

//Magnus

 


59
1
Svenning:

Tackar så jätte mycket för alla tips och även att ni förklarat hur ni gjort :) kommer ha min hane ensam och sen blir det kanske två honor tillsammans, har inte riktigt bestämt mig än på den fronten. Blir så till att börja med iallafall tills nästa terrarie är klart :) absolut bästa är ju som ni förespråkar att ha alla i sitt eget terrarie :) som det ser ut nu, blir det min albino hona ihop med en hypo het albino hona :) men en fråga då, om jag släpper in min hane där då, är det bästa att skifta då så där bara finns en hona i terrariet eller är det okej att där finns "möjligheter ;)" för hanen :)? Visst nu förstår jag ju att tex vill jag ha chans på albino ungar så är de ju absolut att ta ut hypon :) men ni förstår säkert :) vissa frågor är kanske dumma jag ställer, men det blir förhoppningsvis parning till höst och det är första gången jag gör det :) så jag är jäkligt frågvis för jag vill det ska gå rätt till och ha så stor chans som möjligt att få fina och friska ungar :) 


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Nu kanske mitt svar är lite tråkigt men jag skulle rekomendera att ta ut en av honorna om du ska para.
Anledningen är helt enkelt att jag inte tycker du ska ta fram fler ungar än "nödvändigt" (brist på bättre ord)

Tigerpyton får stora kullar och det är inte alla som har plats och kunskap för så pass stora och faktiskt farliga ormar.

Självklart finns ju också möjligheten att plocka bort ägg om du skulle lyckas få båda parade.
Som sagt, kanske inte roligaste svaret men något jag tycker man ska tänka på.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

crocodilejonas en mycket bra synpunkt även om det är tråkigt att läsa för trådskaparen kanske ;)

men det är ju ett enorm ansvar när man väljer att avla på sina ormar (eller djur överhuvudtaget!) man måste "känna" sin marknad annars är det lätt att både du som ägare av ormarna och även ormarna hamnar i ett taskigt läge minst sagt :)

Lycka till med allt i framtiden, att kläcka mina första pytonägg är fortfarande min största höjdpunkt inom hobbyn! En väldigt speciell känsla när nosarna börjar skära sig fram :)


59
1
Svenning:

Okej :) jo men det är sant, det har ni rätt i! Inget tråkigt svar bara ärligt :) ja jo dom gör ju de :) sen vet jag inte riktigt om jag ska låta honan själv ruva eller om jag ska köpa en äggkläckare? För&nackdelar? 

Ja jag kan förstå det, det är den känslan jag vill uppleva och även kunna få se dom små liven och även dela med mig av en sån speciell och fin orm! :) 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild