Nybörjare här

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
jamten:
hejsan, jag är en kille som alltid har varit intreserad av ormar och nu går jag och funderar på att skaffa mig en orm. har läst skötselråd här och googlat runt på vilken orm art som är bra för nybörjare och då fick jag fram att snok och kungspyton skulle vara dom två bästa arterna för nybörjare. men jag skulle vilja ha tips och råd av er som har haft eller har ormar då det just nu lutar mot en kungspyton. kan ju lägga till att under sommaren så har jag sol hela dagen och hela natten in i min lägenhet så då funderar jag om jag bara ska använda värmelampor eller värmemattor under vintern då jag hade 31 grader i min lägenhet under sommaren. så då undrar jag om 180x60 cm i bottenyta och 60cm hög blir för stort eller om det blir för litet? kom gärna med förslag på vilken typ av terrarium ni har till eran orm.

7
4
Egon444:
Min kompis har en kungspyton i ett exo terra faunarium small

4
0
jamten:
vet du storleken på din kompis kungspyton?
har kollat på ett terrarium som är 60x45x90

7
4
Egon444:
Nej tyvvär inte men den är ganska stor

4
0
jamten:
Egon444 skrev:
Nej tyvvär inte men den är ganska stor

okej ska kolla upp det terrarium du nämnde

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
jamten skrev:

okej ska kolla upp det terrarium du nämnde

Egon är ett trollkonto. Faunarium small är nog fan mindre än själva ormen som vuxen rent fysiskt.

Enligt skötselrådet på sidan blir en vuxen kp upp till en och en halv meter (jag gissar dock att de ibland stannar kring metern, men ormar är absolut inte mitt område). En marklevande orm på 126-150 cm ska ha ett terrarium på minst 0,63 kvm enligt föreskriften L80, vilket är större än det största Exo Terra-terrariet. Det första terrariet du nämnde i ditt första inlägg passar då betydligt bättre. Stannar den på 101-125 cm så behöver den 0,43 kvm (ett exo terra med 90x45 i bottenyta är 0,41 kvm, så förvisso är det nästan en acceptabel avrundning, men det blir lite väl trångt).
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

4
0
jamten:
EmanuelKarl skrev:

Egon är ett trollkonto. Faunarium small är nog fan mindre än själva ormen som vuxen rent fysiskt.

Enligt skötselrådet på sidan blir en vuxen kp upp till en och en halv meter (jag gissar dock att de ibland stannar kring metern, men ormar är absolut inte mitt område). En marklevande orm på 126-150 cm ska ha ett terrarium på minst 0,63 kvm enligt föreskriften L80, vilket är större än det största Exo Terra-terrariet. Det första terrariet du nämnde i ditt första inlägg passar då betydligt bättre. Stannar den på 101-125 cm så behöver den 0,43 kvm (ett exo terra med 90x45 i bottenyta är 0,41 kvm, så förvisso är det nästan en acceptabel avrundning, men det blir lite väl trångt).
www.terrariedjur.se/info/terrarium/l80

okej tack jag har kollar runt lite på nätet efter terrarium efter dom måtten jag skrev men har inte hittat någon som skulle passa. om du har några rekomendationer på terrarium så tar jag gärna imot det.

50
4
MajaL:

180x60 räcker bra. Många har mindre än så men ju större ju bättre anser jag, om vi nu pratar vuxna djur. Till en juvenil blir 180 stort av den enkla anledningen att det är svårt att hålla koll på en liten orm i ett stort terrarium. En del hävdar att en juvenil lätt blir stressad av att bo för stort, och kanske helst kungspyton som är ökända matstrejkare.
Samma längd på terriet som orm brukar vara en bra utgångspunkt för att få ett hum om lämplig storlek men ju större ju bättre för vuxna djur.

lycka till med ditt ormköp!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild