Svartvatten Paulodarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Hugo_S:
Hej kära terrariedjur medlemmar! 

Jag har snöat in mig på att skapa ett svartvatten paulodarium. Min fråga till er är vilken typ av amfibie/reptil kan bo i ett sådant? 

Land/vatten sektion bestäms utifrån djuret så kom gärna med förslag. 
Akvariet jag tänkt använda mig av är på ca 100L och är runt 120cm långt. 
Förslag på fisk uppskattas också. 

Tacksam för svar 
Mvh Hugo

5898
4525
Tropfrog:
100 liter är inte särskilt mycket vatten för många av de roligare fiskarna från rio negro. Men definitivt tillräckligt för några mindre L-malar, ett eller två par av dvärgciklider och ett stim mindre tetror. 

Vattenbundna reptiler från regionen som inte äter fisk och som inte riskerar att drunkna är jag dålig på. Det får någon annan försöka sig på att tipsa om.

Mvh
Magnus

6
0
Hugo_S:
Tropfrog skrev:
100 liter är inte särskilt mycket vatten för många av de roligare fiskarna från rio negro. Men definitivt tillräckligt för några mindre L-malar, ett eller två par av dvärgciklider och ett stim mindre tetror. 

Vattenbundna reptiler från regionen som inte äter fisk och som inte riskerar att drunkna är jag dålig på. Det får någon annan försöka sig på att tipsa om.

Mvh
Magnus

Tack för fisktipsen Magnus, känner du till några amfibier som kan leva i denna miljö? Har läst om en afrikansk dvärggroda som tydligen frodas i denna miljö samt sett på youtube folk som har salamandrar i svartvatten paludarium något du känner till?

7
4
Egon444:
Guldfisk, pipa pipa och majsorm funkar jättebra i svarvatten paludarium!

6
0
Hugo_S:
Pipa pipa groda, mycket häftig :D
Vet du om den bara stannar i vattnet eller också rör sig lite på land?

5898
4525
Tropfrog:
Hugo_S skrev:

Tack för fisktipsen Magnus, känner du till några amfibier som kan leva i denna miljö? Har läst om en afrikansk dvärggroda som tydligen frodas i denna miljö samt sett på youtube folk som har salamandrar i svartvatten paludarium något du känner till?

Jag skulle inte rekomendera en afrikansk groda tillsammans med sydamerikanska fiskar. Då rekomenderar jag att tänka om kring fiskvalet. Salamandrar äter fisk och gillar generellt lägre temperaturer än de flesta tropiska akvariefiskar. Vill du ha salamandrar så glöm fisken.

Jag kan tycka att diskussionen är felvänd. Först identifierar man vilka djur man vill ha, sedan bygger man en bra miljö åt dem. Inte tvärtom normalt sett.

Mvh
Magnus 

6
0
Hugo_S:
Tropfrog skrev:

Jag skulle inte rekomendera en afrikansk groda tillsammans med sydamerikanska fiskar. Då rekomenderar jag att tänka om kring fiskvalet. Salamandrar äter fisk och gillar generellt lägre temperaturer än de flesta tropiska akvariefiskar. Vill du ha salamandrar så glöm fisken.

Jag kan tycka att diskussionen är felvänd. Först identifierar man vilka djur man vill ha, sedan bygger man en bra miljö åt dem. Inte tvärtom normalt sett.

Mvh
Magnus 

Hmm förstår, ja ja har inte gjort något än utan bara spekulerat lite. Men någon typ av paludarium vill jag ha med amfibier (helst grodor). 
Har spekulerat lite på firebelly grodor eller möjligtvis pilgiftsgrodor (dock hört att det ej är optimalt oga drunkningsrisk). 
Har du någon annan groda du kan rekommendera till eventuellt paludarium?  

5898
4525
Tropfrog:
Klockgrodor är också från tempererade områden och äter fisk. Jag kan inte tänka mig att de är förknippade med svartvatten heller.

Det finns en del pilgiftsgrodor som är riktigt duktiga simmare. Men de behöver en rejäl landdel.

Det spretar rätt mycket i din tankegång. Allt från tempererade till tropiska områden.

Mvh
Magnus 

6
0
Hugo_S:
Tropfrog skrev:
Klockgrodor är också från tempererade områden och äter fisk. Jag kan inte tänka mig att de är förknippade med svartvatten heller.

Det finns en del pilgiftsgrodor som är riktigt duktiga simmare. Men de behöver en rejäl landdel.

Det spretar rätt mycket i din tankegång. Allt från tempererade till tropiska områden.

Mvh
Magnus 

Ja jo spretar lite antar jag, tycker det är svårt att välja. Men vill ha groda i paludarium, det har jag bestämt mig för. Du säger att det finns pilgift som kan simma men behöver en stor landdel, vilken art skulle det vara?

5898
4525
Tropfrog:
Hugo_S skrev:

Ja jo spretar lite antar jag, tycker det är svårt att välja. Men vill ha groda i paludarium, det har jag bestämt mig för. Du säger att det finns pilgift som kan simma men behöver en stor landdel, vilken art skulle det vara?

Enligt grodbibeln "poison frogs Biology, Species and captive husbandry" definierar de en typ av terrarium som kallas "the stream bank or shore terrarium". Enligt författaren passar många arter inom Allobates, anomaloglossus, Arombates, Colotethus, Mannophyne, Silverstoneia och Rheobates utmärkt i en sån burk.

Men grodorna på botaniska tillhör inte någon av dessa grupperna och hade massor av flödande vatten runt sig. Så vi kan nog med gott samvete lägga till epipedobates på den listan.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild