Powerstation till terrariet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SHF
107
49
fmiaou:
Nu kommer vintern och jag funderar på att skaffa en powerstation för att hålla värmen hos djuren vid strömavbrott. Erfarenhet av detta och tips?

5898
4525
Tropfrog:
Jag var tvungen att googla powerstation då jag aldrig hört det innan. Aha, batteribackup.

Det du behöver göra är att räkna eller mäta hur mycket funktionerna du vill hålla igång under strömavbrott drar under den tid som du vill täcka. Det är grunden för vilken kapacitet som krävs på batteribackupen.

Att värma kräver mycket energi. Om terrariet står i ett eluppvärmt rum är det bara att glömma. Om du kan värma huset på annat sätt under strömavbrott  finns det en rimlig chans att upprätthålla normal temperatur ett par timmar i ett mindre terrarium.

Mvh
Magnus 

291
263
Formula76:
Där är ju inget speciellt med att du tänker ha den till strömbackup till just värme för reptiler.
Man får väl tänka hur mycket ström värmekällan drar och hur länge den behöver va igång så man får tillräckligt stort batteri.

Men personligen kan jag tycka det blir en rätt så stor utgift.
Det behöver ju vara strömavbrott rätt länge innan husets temperatur sjunker så pass långt ner så att det blir kritiskt.

368
331
panterophis:
www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/stromforsorjning/avbrottsfri-stromforsorjning
Här har du lite information att utgå ifrån och som nämnts tidigare, räkna på hur mycket värmekällorna drar och överdimensionera UPS:en
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild