Plocka löv ute för att använda till gråsuggor och Lucihormetica verrucosa kackerlackor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
frecklebex:
Hej!

Om jag plockar löv ute för att ha som substrat/foder till både mina gråsuggor och kackerlackor, hur ser jag till att jag inte tar med någon sjukdom/insekter som kan skada dem? 
Hur rengör/steriliserar jag dem?
Finns det nåt trädart som är bäst att använda?

Tack för hjälpen.

57
51
Nickesnoken:
Är du orolig så kan du koka dem först. 

5898
4525
Tropfrog:
Jag tar magnolialöv varje höst. Det får ligga och torka i några veckor. Sen stoppar jag undan det ett år. Ungefär samtidigt som jag plockar nya så tar jag fram förra årets batch. Funkar bra. Så pass bra att jag har flera återkommande köpare som svär på att det är bästa maten.

Jag tror inte att värmebehandling är bra. Säkert några vitaminer eller mineraler som förstörs och gör dem mindre nyttiga. I vilket fall så är det ingen som värmebehandlar löven där de lever naturligt.

Mvh
Magnus 

33
4
JaolStreto:
Man kan frysa in 

892
492
Johnexotics:
Jag har bara slängt in eklöv har inte haft några problem dom åren kan har hållt på. Men det man ska tänka på vilka djur man har exempelvis får man in rovdjur  som kan ge dig på mindre djur du har kan det vara en bra ide koka eller köra ugnen. 

Jag oftas brukar låta dom torka i förrådet några månader om jag inte behöver dom direkt 

Administratör
Medlem i SHF
274
294
SvitjodsReptiler:
Jag brukar plocka på hösten, spola av de med vatten, och sen låta torka undr vintern. Funkar utmärkt att ha till gråsuggor, kackerlackor, mm.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild