Lite (många) frågor om Brasiliansk regnbågsboa

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Vendalism16:
Hej! Har blivit väldigt intresserad av brasilianska regnbågsboaormar det senaste och ville ställa lite frågor om dem. Kan nämna att jag har haft orm förut (en majsorm) så är inte helt ny till ormar men förstår såklart att dessa är ganska olika när det kommer till klimat osv och har olika behov.

Har läst att de är väldigt känsliga när de är små och ska ha ca 90-100% fuktighet, hur löser man det på bästa sätt och hur länge ska de ha så? Och ska dom ha nån speciell temperatur då också?

Som jag förstår så blir dom fullvuxna efter ca fem år, men hur stora ungefär är dem när de är 1,2,3,4 år? Är det bättre att ha ett mindre terrarium när de är små? Hur stort terrarium då isåfall?

Hur är de i temperamentet? Tycker det står så olika på olika ställen så vill gärna höra från er som har erfarenhet med denna art.

Äter dom ofta bra eller är det vanligt att dom matvägrar? Läste även att de har långsammare matsmältning än andra ormar så ungefär hur ofta ska dom ha mat?

Skulle ett terrarium med måtten 200x60x100 (LxDxH) gå bra för en fullvuxen? Hade tänkt bygga ett eget men ska göra ett eget inlägg för det då jag har mycket frågor om det också :)

Om det blir så att jag skaffar en så är det ett bra tag kvar då jag vill fixa ordentligt terrarium och bra regnsystem och lampor osv så det blir att spara ihop ett tag till allt, men vill ha så mycket info som möjligt redo om det blir av.

Kanske blev lite mycket frågor och vissa kanske egentligen har ganska enkla och uppenbara svar men ställer hellre för många frågor än för få, och jag vill ju såklart ormens bästa så vill inte göra några misstag på grund utav okunskap. 

Hoppas jag lät bara minimalt idiotisk med alla frågor;)

Har ni några andra tips eller liknande så är jag väldigt tacksam om ni delar med er!!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild