identifiera kackerlacka

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

892
492
Johnexotics:
Fick dessa av en vän som verka har kommit med växter eller nått annat försöker klura ut vilken art :) om nån vet 1023169_wbqclqffnljtzpfdhdqs.jpg

892
492
Johnexotics:
1023169_jkbullbblnpxmikyarhh.jpg

892
492
Johnexotics:
1023169_cckyrgoicmdsaskhwhuc.jpg

892
492
Johnexotics:
1023169_qenpdwbgypbnuasdfxgs.jpg

Medlem i SHF
115
83
Da_wall:
Kan det vara av arten  ( pycnoscelus surinamensis ) ?

892
492
Johnexotics:
Da_wall skrev:
Kan det vara av arten  ( pycnoscelus surinamensis ) ?

Misstänker det med ville kolla om fler höll med :)

5898
4525
Tropfrog:
Jag tänkte direkt växthuskackerlacka. Har jobbat med att sanera dem i miljontals. Visste inte fram tills nu vad det vetenskapliga namnet är.  Men ja, jag håller med föregående talare, det är nog pychoscelus surinamensis.

Jag gillar kackerlackor generellt sett. Men med min erfarenhet av just denna arten rekommenderar jag avlivning av samtliga individer.

Mvh
Magnus 

61
71
CrossroadReptiles:
Kan vara P. surinamensis men eftersom täckvingarna ser väldigt mörka ut skulle det även kunna vara P. nigra.
En intressant sak är att kulturer av dessa arter oftast är partenogenetiska. Vill man bli av med dem är det därför extra viktigt att varje individ plockas bort. Har man fått in dem i andra kulturer (av kryp) så kan det vara trixigt eftersom nymferna är väldigt små :). Byta ut allt substrat och rädda det man kan av den art man vill ha kvar blir oftast den enda vettiga lösningen.

892
492
Johnexotics:
Tropfrog skrev:
Jag tänkte direkt växthuskackerlacka. Har jobbat med att sanera dem i miljontals. Visste inte fram tills nu vad det vetenskapliga namnet är.  Men ja, jag håller med föregående talare, det är nog pychoscelus surinamensis.

Jag gillar kackerlackor generellt sett. Men med min erfarenhet av just denna arten rekommenderar jag avlivning av samtliga individer.

Mvh
Magnus 

Varför avliva ?

Tänkte använda till foder men om dom är skadedjur kanske det inte är en bra ide 

61
71
CrossroadReptiles:
Föds ofta upp som foderdjur. (Dock är det kanske ingenting som man vill få in i tropiska växthus :)). I "normala" hem har de nog ingen större invasionpotential. Skulle nog vara mer nervös för så kallade redrunners (Shelfodella lateralis) samt lobster roach (Nauphoeta cinerea).
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild