Damm till vattenagam

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

47
5
robin_:

har en sån slang med 3vägsgrej som man kopplar på kranen nånstans men tyckte inte de va så kul heller, de va iofs ett 300L kar jag sög ur det med.
hade varit skönt med en typ länspump till båtar(dom går dock på 12v) men vet inte hur dom skulle klara av att suga ur all skit.
borde finnas någon typ av elektrisk sugpump så man bara kan ha en slang och suga ur dammen 


424
32
samthe0ne:

12 V är inga problem, 8 AA batteri ger 12 volt, och om det inte fungerar så går det väl bygga en enkel krets att koppla mot ett bilbatteri? Gör bara helt rätt så att du inte får kortis ;)

www.biltema.se/sv/Sok/?query=l%C3%A4nspump de hade visst MÅNGA olika modeller :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Om du vill köra efter samthe0ne´s förslag så borra hål sätt en sån här

www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nipplar--Bordgenomforing/Bordgenomforing-254340/

1/2" är en bra storlek 

på med en gummipackning och på med lite gängtejp och en ventil i samma dimension (1/2")  vill du ha hjälp med det så pma mig ( jobbar som rörkrökare)

men det finns ju viss risk för läckage på det sättet. 

Mitt tips är bara en pump, antingen en akvariepump du gömmer lite snyggt leder ut en slang så sätter du bara igång pumpen när du ska byta vatten eller så en dränkbarpump 

tex www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Drankbar-pentrypump-12-V-25980/

eller www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-259750/

eller som sagt hävert och man behöver ju inte suga på en slang, finns ju akvarie hävertar att köpa med ett litet pumphandtag. Så det finns många enkla sätt och bara välja det som passar 


47
5
robin_:

www.teknikproffset.se/Hemelektronik/Hem--Hushaall/Batterier--Laddare/Laddare/ACDC-omvandlare-230V12V.htm
en sånn borde ju funka och sen en länspump med cigg kontakt? känns ju ganska simpelt.
får väll bygga dammen med en djupare punkt där man kan sänka ner pumpen. 
Någon som vet om dom pumparna klarar av lite(mycke) skit i vattnet? :)


46
2
Jogga:

Har en pytteliten damm på gården med en liten fontänpump som sprutar vatten.

typ en sådan här. www.jula.se/fontanpump-20l-min-28w-731061

det vatten som är i den dammen är allt annat än rent.  löv och gräs som kommer dit när jag klipper.

men pumpen fungerar bra ändå.

inte lika hög vatten stråle i slutet av sommaren bara :)

Kanske går att använda en sådan för att tömma ur vattnet?

 


47
5
robin_:

ska nog prova med en länspump först, verkade enklast. men håller den inte så är ju den där fontänen värd ett försök :)


Någon som har tips på bra filter som klarar av att rena vattnet så man inte behöver byta lika ofta?


230
22
Nooon:

Filter... skiter de i vattnet? Jo? I så fall skulle jag säga att det inte finns nå´t filter som fixar det. Det behövs mycket filtermassa med en massa fina filterbakterier för att klara det. Volymen är för liten. Mekaniskt filter som tar bort skräp är ingen match.
Tänk också på att många pumpar pajar om de går torrt... och du har väldigt litet djup.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

det finns dränkbara pumpar att köpa som är 230v också men efter som den 12v var så billig så tog jag den. 

Sen med att rena vattner är väl akvariefilter eller nått, men frågan är om det renar så mycket skiter dom i vattnet så har du skit i vattnet så enkelt är det väl 


47
5
robin_:

såg nu att ciggutaget man sätter i väggen bara klarar 500mAh och att pumpen drar 2A :/

misstäkte att de skulle bli svårt att få rent vattnet från bakterier. men har för mig att jag läste något om sandfilter förut, fast de lär väll bli en lite för stor anläggning.


47
5
robin_:

dehär med ström är inte min grej. men skulle dom här 2 funka ihop?

www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/

 

www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-259750/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild