Bra växter till bönsyrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

9
2
ananastjuven:

Ska fixa till lite i min bönsyrsar terrarium å vill då helst ha levande växter, är det någon som har något bra tips på någon fin/bra/omtyckt växt som fungerat bra för er?


343
119
Salig:

Beror ju såklart på hur stor burk du har :) jag hade bara någon krukväxt förutom plastväxterna, och tyvärr har jag 0 koll på vad det var :P men gärna något med stammar och breda blad. Kanske en flamingo (eller vad de nu heter egentligen). Jag skulle se om jag kunde hitta något med lite space bland löven så att bönan kan röra sig i växten i alla fall. :) en fikus kanske skulle va något?


9
2
ananastjuven:

ja det vore kanske nått :) 
har funderat på bland annat  Asplenium Nidus. eftersom dom ändå inte äter på växterna så e det väll inte så jättenoga egentligen kanske men mina snäkor ska tåla den så då borde ju bönsyrsan klara sig med :) 


321
444
Daniel_S:

Det beror ju även på vilken art det av bönsyrsa det gäller, dvs. vilka växter som mår bra i den biotopen som syrsan skall leva i.

Min erfarenhet av bönsyrsor är att de håller till i buskar och liknande, så en buskig växt med smala grenar som syrsan kan klättra i vore väl bra. 

 


31
1
RobinF:

Ampellilja - ofarlig, smala långa blad finns i heltgrönt och vit/grönt

Fredskalla- Svagt giftig

Svärmorstunga- ofarlig

Hibiskus- ofarlig

Benjaminfikus-ofarlig

Ormbunke "green lady" - ofarlig

Orkidé

 

några exempel på växter som kan funka, ormbunken, fredskallan, liljan och fikusen är ganska buskiga.


356
177
krypet:

Jag tror inte du behöver bry dig om ifall växterna klassa asom giftiga eller ej. Det som är giftigt för  människor behöver inte alls vara det för insekter som fungerar helt annorlunda än vad vi gör.


En annan sak, som du däremot behöver fundera på, är om växterna är besprutade under odlingen. Har du otur så är de besprutade med något insektsgift och då ligger dina bönor kanske illa till. Jag vet inte om det är risk att de får i sig gifter bara av att vara på växterna. Jag har mest växtätande insekter, så de får garanterat i sig gifter om det finns rester av gift kvar.

Trist men ofarligt är väl att ha torra grenar och plastväxter eller att skaffa växter i god tid så att eventuella gifter försvinner. Att hitta ekologiskt odlade krukväxter lär inte vara det lättaste!


321
444
Daniel_S:

"Att hitta ekologiskt odlade krukväxter lär inte vara det lättaste"

Vet inte om det får kallas "ekologiskt odlade" då det innebär en del att få klassificera växterna som ekologiskt odlade. Men obesprutade, odlade krukväxter kan du hitta via annonserna här på hemsidan :) Inte alla på listan dock, men de flesta.

www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=7560


77
1
MrC:

Så är det som krypet säger kan vara fara med gifterna som dom sprutats med för pinnar ska man inte stoppa in dom fören ett halvår efter man köpt dom av egen erfarenhet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild