Färgglada ormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

384
18
mr_fan:

hej har en fråga finns det nån orm som är i sån grön färg som en grön träd pyton men är mindra och inte så arg?


356
177
krypet:

Opheodrys, grässnokar tror jag de brukar kallas, är snyggt grön. Hur de är i temperamentete har jag ingen aning om.


384
18
mr_fan:

har hört att dom brukar vara lite vilda/stressade


1662
779
fluffis:

Hehe, jag kunde inte låta bli att fnissa lite åt rubriken att du vill ha glada ormar. Men det är klart att det är bättre att de är glada än arga, kanske :)

Jag är själv förtjust i gröna ormar (snokar). Jag skriver in lite tips här så får du kolla upp dem själv :)

Rödsvansad kycklingsnok, Gonyosoma oxycephalum
Busksnok, Rhadinophis prasinum
Grön råttsnok, Senticolis triaspis
Argentinsk busksnok, Philodryas baroni
Olivhussnok, Lamprophis olivaceus
Vietnamesisk långnossnok, Rhynchophis boulengeri
Philothamnus battersbyi
Grässnok, Opheodrys aestivus


343
119
Salig:

Kycklingsnoken är ju fasligt fin, Fluffis :)

Vi har ju också alla olika typer av mjölksnokar om andra färger än grönt är aktuellt ;)


142
5
JulefridHosOnkel:

Hur stora menar du då? Morelia viridis i lokaliteten Sorong blir ju inte så stora.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Ska bara tillägga att dom allra flesta GTP jag har träffat har varit fullt hanterbara & inte alls som ryktet säger att dom ska vara aggresiva ormar, bör väl också sägas att även om dom varit fullt hanterbara så mår dom helt klart bäst om dom får vara i fred i sitt terrarium som alla andra ormar :)

Men jag vet att några arter pytonormar har rykte om sig att vara aggresiva, svårhanterade och elaka... Det stämmer inte alls tycker jag, visst det finns individer ur varje släkte som biter allt som rör sig men överlag är fullvuxna pytonormar väldigt bra att ha att göra med. Om man har erfarenhet & intresse för dom!

En GTP hane blir inte alls stor, definitionsfråga givetvis :) finns flera mindre lokaliteter, även om inte jag kan nämna någon speciell.. men det finns det folk som är duktiga på..


1662
779
fluffis:

Vad menar du med stor förresten? Tjock eller lång? :) Den gröna trädpytonormen är ju hyfsat massiv. Jämför man mot snokar så är de mycket tunnare men vissa kan bli ganska långa.

Kycklingsnoken är farligt snygg men kan bli över 2 m lång och är inte direkt känd för att vara den snällaste :)

Argentinsk busksnok kan också bli över 2 m lång men verkar ganska snäll.

Vietnamesisk långnossnok vet jag inte riktigt hur lång den blir men betydligt kortare än 2 m och den verkar snäll.

Olivhussnoken har en annan grön nyans, annars är hussnokar jättefina.


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Med andra ord blir GTP betydligt kortare än alla gröna snokar :) däremot som fluffis sa så är ju omkretsen på en pytonorm större medans snokar ofta blir längre & smalare... Välj efter personligt tycke och smak!


142
5
JulefridHosOnkel:

Tänk också på att Morelia viridis ska hållas smala med, när det nu är trädlevande ormar :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild