Få bort skalsvamp på rödfotad skogssköldpadda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
Gabbedlan:
Hur får man bort skalsvamp på bukskölden på en rödfotad skogssköldpadda tips mottages Med vänlig hälsning, Gabriel 

5898
4525
Tropfrog:
Jag rekommenderar att ta kontakt med en reptilkunnig veterinär. De kan identifiera vilken svamp det är och ordinera bästa behandling baserad på det.

Mvh
Magnus 

109
105
testudo_H:

Som Topfrog skriver behöver man samråda med en veterinär för bästa behandlingen. Man behöver ju även åtgärda om något i miljön behöver ändras eller justeras för att det inte ska hända igen eller förvärras.

Sitter skalrötan på bukskölden så är troligen underlaget för blött. Eller kanske du behöver justera substratet du använder?
Jag har själv asiatiska landsköldpaddor som kräver hög luftfuktighet och där kör jag periodvid med fogger förutom att jag sprayar, men är noga så underlaget inte blir för fuktigt så de får just skalröta på buken.
Det kan vara en svår avvägning när man har arter som kräver hög luftfuktighet för att de ska må bra men samtidigt inte så hög så de får skalproblem.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild