Mindre varan

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
2
Bechamelsauce:
Hejsan.

Jag går i tankarna om att börja med reptilhobbyn igen och är sugen på att skaffa en mindre hälst trädlevande eller en varan som klättrar mycket då jag helst vill bygga på höjden mer än bredden :)
så det jag är ute efter är någon lite mindre art helst någon som inte blir mycket större än 1-1,5 M
OBS ej Ackie eller klippvaraner!

har stor erfarenhet av varaner då jag haft flertal sorter men dem har varit av större modell, min senaste var en bandvaran (ca 2M för den som är nyfiken :D ) så utrymme och kunskap finns.
men som sagt är ute efter något mindre.

Tack på förhand för förslag 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Bechamelsauce skrev:
Hejsan.

Jag går i tankarna om att börja med reptilhobbyn igen och är sugen på att skaffa en mindre hälst trädlevande eller en varan som klättrar mycket då jag helst vill bygga på höjden mer än bredden :)
så det jag är ute efter är någon lite mindre art helst någon som inte blir mycket större än 1-1,5 M
OBS ej Ackie eller klippvaraner!

har stor erfarenhet av varaner då jag haft flertal sorter men dem har varit av större modell, min senaste var en bandvaran (ca 2M för den som är nyfiken :D ) så utrymme och kunskap finns.
men som sagt är ute efter något mindre.

Tack på förhand för förslag 

Det finns för många att välja på. Vilken miljö är du mest intresserad av? Tropiskt/något mer fuktigt klimat eller mer subtropiskt, snudd på arid/torrt klimat?

Mvh
Niklas

3
2
Bechamelsauce:
NellyNiklas skrev:

Det finns för många att välja på. Vilken miljö är du mest intresserad av? Tropiskt/något mer fuktigt klimat eller mer subtropiskt, snudd på arid/torrt klimat?

Mvh
Niklas

Ah missade totalt att skriva in det men är mest intreserad utav den subtropiska miljön. Även den lite mera torra miljön är av intresse typ chile, argentina, spanien. så skog men inte regnskog direkt om det makes sence 
MVH
Becha

11
3
JohanSO:
Bechamelsauce skrev:

Ah missade totalt att skriva in det men är mest intreserad utav den subtropiska miljön. Även den lite mera torra miljön är av intresse typ chile, argentina, spanien. så skog men inte regnskog direkt om det makes sence 
MVH
Becha

Där hittar du inga varaner. 

3
2
Bechamelsauce:
JohanSO skrev:

Där hittar du inga varaner. 

Menade inte specifikt dem länderna utan den typen av miljö :)

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Bechamelsauce skrev:

MVH
Becha

Check! Då ska jag komma med ytterligare en jobbig fråga. Är det absolut varaner (alltså Varanus "X") som gäller eller är du öppen för annan familj eller grupp, typ "egentliga ödlor, Lacerta mfl? (Jag kom att tänka på dessa specifikt när du nämnde Spanien, så tänkte det kunde vara värt att slänga ut frågan).

I annat fall när du nämner mindre, trädlevande/klättrande varaner i subtropisk-torra miljöer så dras jag instinktivt till odatria gruppen och Australien. 

Varanus tristis 
Varanus storri
Varanus gilleni (för smått kanske?)
Varanus timorensis
Varanus jobiensis (kanske för tropiskt?)
Varanus melinus (också kanske för tropiskt?)
Varanus scalaris 

Några förslag från min sida.

Personligen hade jag satsat på ett massivt högt terrarium med flera V. gilleni. 

Dyrt, stort men ack så häftigt.

Mvh
Niklas

11
3
JohanSO:
Bechamelsauce skrev:

Menade inte specifikt dem länderna utan den typen av miljö :)

Måste vara bättre att efterlikna habitatet varanerna lever i. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild