Kungssnok parning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
0
junior09:

heej,,

har nu haft mina kungssnokar i vintervila i 1 månad.
jag har tagit upp dom från vintervilan och även matat dom.
de har varit tillsammans nu i ungefär 3 veckor.
när vet man om hon är med ägg? när börjar det synas?

har sett hur han försöker para sig men har inte sätt ifall han har lyckats. 
har parat majsorm förut och hanen slutade försöka para sig eftre några gånger han fick till det och "bara kollade till henne" efter parningen.
är det samma med kungssnokar???


953
1840
peter54:

Jag brukar lägga ihop dem någon timme varje försök och vis av erfarenheten när en hona åt upp hanen, lämnar jag dem inte obevakade. Det brukar synas direkt om de är parningvilliga, de rycker och knycker. Kungssnokar brukar vara våldsamma mot varandra under parningen, det biter varandra hårt och ibland måste man sära dem för att det inte ska bli allvarliga skador. Om en av dem blöder tar jag isär dem.

Om parningen har tagit märks inte förrän efter kanske halva dräktigheten, runt fyra veckor. Då kan man se att honan blivit tjockare i den bakre halvan av kroppen. Har man dem ihop (vilket jag inte skulle rekommendera) kan man se att honan bara försöker komma undan hanen. När honan blir "blå" i ögonen och man ser att det är öms på gång är det dags att ställa in äggläggningslådan.


42
0
junior09:

okej okej nä hade inte tänkt att ha ihop dom från början heller men har satt ihop dom i några timmar under bevakning, efter några gånger så har dom slutat försöka para sig och då har jag lämnat dom ihop och det funkar jätte bra men tar ut han då och då för att mata dom.
vet dock inte dom jag ska fortsätta ha dom ihop eller sära på dom ett tag och sätta ihop dom igen. 
vet inte om parningen har skett så..


953
1840
peter54:

Oavsett om parningen har skett eller inte, finns ingen bra anledning att fortsätta ha dem ihop om du inte måste av något annat skäl. Om parning inte skett, minskar chansen att de ska para sig om du håller dem tillsammans.

Om de har parat sig och honan redan är dräktig, finns risk att hanen stör henne och framöver när det är dags för äggläggning är det högst olämpligt att ha dem ihop. Hanen kan sabba alltihop, endera genom att han flyttar runt äggen så att embryona dör, eller att han äter upp äggen.


42
0
junior09:

okej okej då särar jag på dom, har dock inte märkt nån skillnad alls efter 3 veckor med isåfall får jag släppa ihop dom igen :)
jo det är klart, tar bort han när hon ömsar så får hon va ifred 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild