Ventilation i stort terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

97
42
Micke81:

Skulle vilja ha lite tips om hur jag ska placera ventilationen i mitt terrarie jag bygger? Måtten e 190 högt 200 långt o 100 djupt.

 


101
24
ploa:

Jag vet att peter54 har en mall för ventilation, men jag minns inte riktigt hur den var, men jag ska leta lite eller om någon annan hinner före.


101
24
ploa:

Jag hoppas det är ok för Peter54 att jag saxat ut ett svar från ett annat forum och lägger in det här, om inte får Anders ta bort det.

 

peter54 skrev:

Jag brukar förespråka, uttryckt i kvadratcm, mellan 2 och 4 procent av terrariets väggyta inklusive taket, men utesluta bottnen. Det innebär exempelvis för den här burken jag nu bygger med måtten L135 x D55 x H65, att ytan att beräkna ventilationen på blir 32125 cm2.

Det ger total ventilationsöppningsyta på 6425 cm2 (2%) till 12850 cm2 (4%). Det kan man runda av till ungefär 6,5 dm2 till 13 dm2 för att det ska bli lätt att överskåda. Om jag då väljer två öppningar blir det 2 st på 30 x 10 cm för regnskogsklimat och 60 x 10 för det torrare alternativet.

Dock har jag med tiden lärt mig att yttre klimatfaktorer kan ha avgörande inverkan, så därför brukar jag rekommendera att man tar upp de större öppningarna, men förser dem med skjutluckor så att man kan finjustera efter vad hygrometern visar.

Ännu viktigare än ventilationsytan, är ventilationsöppningarnas placering. I många kommersiellt tillverkade terrarier finns ventilationsöppningar lågt placerade antingen under skjutglasen eller/och långt ner på gavlarna. Så gör man av kostnadsskäl, det är svårt och tidsödande att lägga ventilationsöppningarna på "rätt" ställen om terrariet är tillverkat av glas.

Än mer vanligt, särskilt för hemtillverkade glasterrarier, är en enda nätförsedd öppning i taket. Den ger visserligen inte drag i terrariet, men å andra sidan fungerar en sån öppning mest som värme- och fuktutsläpp och väldigt lite som ventilation. Det är tur då att de flesta såna terrarier är försedda med skjutglas, eftersom springan mellan dem är den enda vägen för ny luft att ta sig in. Jag kan tillägga att jag själv har många såna terrarier, men försvarar mig med att jag inte har byggt ett enda av dem själv.

För att beskriva hur ventilationsmässigt galet det är att placera ventöppningarna mycket lågt i sina terrarier, brukar jag jämföra med våra egna bostadsutrymmen och ställa frågan "hur ofta ser man ventilationen i våra rum placerade vid golvet"?

Placeringen kan variera, men bör aldrig placeras lägre ner än halva terrariets höjd. Särskilt för terrarier byggda på höjden, kan sån placering bli nödvändig för att få ordentlig cirkulation av luftvolymen.

Det terrarium jag nu bygger kommer att stå i ett hörn, så jag kommer att ta upp två ventöppningar, en till vänster i fronten ovanför skjutglasen och en på höger gavel 10-20 cm ner från taket räknat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild