Trädpyton i samma burk?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

35
3
zator:

hejsan jag undraar om någon vet om man kan ha två trädpyton i samma burk?

den ena är ca 1 år och 8 månader och den andra är ca 1 år.

försöker hitta något på nätet men hittar inget om det.

terrariet är 60x45x45 och dom skall bara vara där i ihop i några dagar i såfall tills jag köpt ett till

 

sen tänkte jag kolla om det finns någon i stockholm eller runt omkring som kan könsbestämma dom ?

tack på förhand


343
119
Salig:

Min allmäna uppfattning om ormar är att man ska undvika att ha dem i samma terrarium om de inte ska paras, och då ska de endast vara tillsammans vid parningstillfället. Jag vet dock inte om det fungerar att ha dem temporärt i samma burk, ingen aning faktiskt. Men mitt råd skulle nog vara att låta bli om det går.

Lycka till med dina pytons! :)


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Håller med Salig, ormar bör hållas 1 och 1 i varsitt terrarium, men visst skulle det funka att ha dom tillsammans även om det inte är att rekommendera.

Jag skulle hellre införskaffat mig en hammarplastlåda och haft som temporärt boende, billigt & fullt funktionsdugligt :)


62
39
MagnusC:

Det finns två sidor på varje mynt.

Jag har mina djur gåendes parvis året runt. Viktigt är att man har gott om utrymme åt djuren. Min kull gick alla tillsammans i ett och samma terrarie utan problem. 

Jag tror det är mer en sak för den som håller djuren. Är man mer bekväm med att hålla dem 1 och 1 tycker jag man sak göra det. Gäller även åt andra hållet.

Det ska tilläggas att djur med stor skllnad på storlek inte är bra att ha i samma terrarie. 

Är det stor skillnad på dina djur och om det är två hanar skulle jag defintivt avråda. Den äldre av de två kan komma att dominera den yngre. Det har jag erfarenhet av hos mina caninusar men det behöver inte betyda att det är så för gröna trädpyton.

Mvh


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Så är det absolut Magnus :) det är individuellt hur man väljer att hålla sina djur.

Du är ju också ett levande exempel på att smaragder fungerar alldeles utmärkt att husera fler än 1 djur i varje burk. 


62
39
MagnusC:

Jo så är det Jonas. :) Många blir förvånade när jag har mina djur gåendes tillsammans och det har jag för att jag alltid har gjort så, oavsett art. Och det är nog mest vad man själv är bekväm med och om det fungerar med den art man håller. Jag skulle inte hålla mina hanar tillsammans, det slutar bara illa.


1662
779
fluffis:

Även jag är för att hålla ormar en och en eftersom de är naturligt ensamlevande och för att inte tala om att det är mycket mer lättskött (tycker jag :)). Man vet precis var man "har" sina djur så att säga. Jag skulle vilja säga att man kan ha ormar ihop men då tycker jag att man ska ha lång erfarenhet så att man känner sina djur och direkt ser om något är fel och har möjlighet att åtgärda det.


35
3
zator:

tack för allla svaren...  jag visste hur det var med trädpyton om det finns risk att dom äter upp varanadra jag har haft massvis med andra ormar förut som varit samma burkar och det har aldrig varit några problem.. men var lite osäker på hur de skulle gå med dom här två..

dom är ungefär samma längd på den ena är lite grövre än den andra bara.

släppte ihop dom igår iallfall för hittade inget om att dom skulle äta upp varandra

och det verkar funka bra:) dom var lite nyfikna på varandra först men nu bryr dom sig inte

skall köpa ny burk nu i dagarna till den ena som sagt.

 

tackar:)


35
3
zator:

ingen här som kan könsbestämma två trädpytons ?


Medlem i SHF
4003
5037
Jonas_:

Jag kan könsbestämma pytonormar, men inte på bild :) Ta dig till Gävle så ska jag köna alla dina ormar. Sen är dom alldeles för små för att kunna könas genom utseende.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild