Gargoyle gecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
1
Lina1232:
Hej! Ja köpte en gargoyle för ett tag sedan, han är dock extremt rädd av sig och jag undrar om någon har lite tips på hur jag kan få honom att vänja sig med mej? Har försökt att mata honom med cgd på en sked men då springer han bara iväg. Kommer man för nära så försöker han också bita en. Så jag skulle gärna behöva lite hjälp :'(

893
494
Johnexotics:
Lina1232 skrev:
Hej! Ja köpte en gargoyle för ett tag sedan, han är dock extremt rädd av sig och jag undrar om någon har lite tips på hur jag kan få honom att vänja sig med mej? Har försökt att mata honom med cgd på en sked men då springer han bara iväg. Kommer man för nära så försöker han också bita en. Så jag skulle gärna behöva lite hjälp :'(

Inred ditt terrarium med många gömställen växter så den kan känna sig tryggare. Sen behöver du tänka att vara tålmodig vara i rummet mycket där du har han så han vänjer sig vid sig. Låta det ta tid. 

3
1
Lina1232:
Johnexotics skrev:

Inred ditt terrarium med många gömställen växter så den kan känna sig tryggare. Sen behöver du tänka att vara tålmodig vara i rummet mycket där du har han så han vänjer sig vid sig. Låta det ta tid. 

Yes! Han har mycket gömställen i terrariet :) ska inreda med lite mer pinnar tänkte jag. Jag brukar sitta och "prata" med honom när jag sitter vid terrariet också :D ( ska skaffa en riktig lampa, det var en nödlösning eftersom den jag hade gick sönder)1044709_afjyombivmeabyevstxy.jpg

9
2
Seger:

Min erfarenhet är att hanar generellt uppvisar ett mer nervöst och hoppigt beteende.
Jag har som rutin att väga mina djur ungefär en gång i månaden och hantera dem regelbundet, vanligtvis varje vecka, för att säkerställa att de mår bra. För ungefär ett år sedan tog jag över en hane som initialt var mycket stressad, men som med tiden har blivit betydligt lugnare. Jag är övertygad om att detta främst beror på konsekvent och lugn hantering, samt att man upprätthåller goda rutiner kring foder, luftfuktighet, vatten och miljö.

Vad gäller din nuvarande setup ser den överlag bra ut.
Om något skulle jag rekommendera att överväga en mer solid vägg med avsatser, vilket kan ge djuret fler möjligheter att hitta en trygg plats att vila på. I mina egna terrarier har jag ofta tre väggar med klippliknande struktur och avsatser, vilket ger djuren flera valmöjligheter för att hitta en plats där de känner sig säkra. En hög andel glasytor kan göra att djuret exponeras för rörelser utanför terrariet, vilket i vissa fall kan bidra till ökad stress.

3
1
Lina1232:
Seger skrev:
Min erfarenhet är att hanar generellt uppvisar ett mer nervöst och hoppigt beteende.
Jag har som rutin att väga mina djur ungefär en gång i månaden och hantera dem regelbundet, vanligtvis varje vecka, för att säkerställa att de mår bra. För ungefär ett år sedan tog jag över en hane som initialt var mycket stressad, men som med tiden har blivit betydligt lugnare. Jag är övertygad om att detta främst beror på konsekvent och lugn hantering, samt att man upprätthåller goda rutiner kring foder, luftfuktighet, vatten och miljö.

Vad gäller din nuvarande setup ser den överlag bra ut.
Om något skulle jag rekommendera att överväga en mer solid vägg med avsatser, vilket kan ge djuret fler möjligheter att hitta en trygg plats att vila på. I mina egna terrarier har jag ofta tre väggar med klippliknande struktur och avsatser, vilket ger djuren flera valmöjligheter för att hitta en plats där de känner sig säkra. En hög andel glasytor kan göra att djuret exponeras för rörelser utanför terrariet, vilket i vissa fall kan bidra till ökad stress.

Jag tänkte fixa med lite bättre väggar :D har haft lite svårt att fixa med det för jag inte riktigt vet hur ja ska göra :'( har du några tips på hur jag kan fixa en bra bakgrund?

9
2
Seger:

Det finns många videos att kolla som inspiration. Jag har själv använt mig av fogskum som jag sprutar direkt på glaset i olika former. Skär ut så jag fått former och avsatser som sedan klätt med kokosjord, betong/puts, korkbark och fäst mossa med silikon (akvariesilikon). Sedan har jag ibland blandat i färg i putsen, som barnvänliga vattenfärger eller akrykfärger så man får lite mer liv i putsens färg. 

Bara sin egen kreativitet som sätter gräns :) och kanske budget. Men fogskum för ca 50kr och lite kokosjord osv. är en billig enkel lösning som brukar bli bra nog.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild