Luftfuktighet och formplyfa eller OSB

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Rockzockan:

Vet nån hur det funkar med luftfuktigheten i ett terrarie byggt av formplyfa lr OSB? Ska vara regnskogsmiljö. Vet inte om jag ska bygga ett terrarie själv lr köpa ett i glas :)


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

va ska du ha i det då??

 


366
155
Linus:

Jag själv har ett terrarium byggt i OSB till min djungelrutpyton. Det är förvisso inte någon ultrahög luftfuktighet i det, men det är ändå ganska så fuktigt. Ser man bara till att fuktspärra ordentligt funkar det utan problem!


1660
776
fluffis:

Själv kör jag med OSB men det måste behandlas, typ lackas eller sättas ett tätskikt. Formplyfa är redan behandlat och ska tåla fukt. Fördelen med OSB är att det brukar vara billigare och lättare att bära. Man (åtminstone jag) vill inte att ha ett tungt terrarium men glas är också tungt.


5
0
Rockzockan:

Ska ha Phelsuma m grandis, men vi har beslutat oss för ett terrarium i helglas. Tack för hjälpen :)


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

formplyfa skulle funka annars


28
5
chippen:

Formplyfa är absolut bästa materialet mot fukt men är också väldigt dyrt.

Jag har själv, tidigare, byggt ett akvarium i formplyfa utan att lacka och det fungerade bra. Lackar man så kan man ha vilket material som helst. Bygger mina större burkar i furu och betsar sedan lackar. Är lite dyrare än, typ osb, men blir väldigt snyggt. 

Mvh/ B


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

betalar ca 340:- för en FP skiva är då värt det tycker jag iaf.

plus att kag kan såga till dom som jag vill ha dom där


1660
776
fluffis:

Jag har bara sett formplyfa i en färg (vinrödsaktig). Finns det andra eller är det den enda som finns?


340
91
Copa:

Bauhaus har formplyfa som är svart/brun.. Heter basform.. iaf på bauhaus uppsala

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild