Bönsyrsa dålig ömsning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
1
Davidlorenzo88:
Hej! 

Jag och min dotter skaffade en bönsyrsa i onsdags och ett fint terrararie på torsdagen. Igår fredag började den ömsa skin och hängde då tyvärr bara i två av sina ben upp och ner så det kändes inte som att ömsningen gick riktigt som den skulle. Hängde där i många timmar och kämpade medans vi försökte hålla upp luftfuktigheten i terrariet. Tillslut var bara armarna och huvudet kvar men hände inget mer så vi kände att vi behövde göra någonting så försökte få loss det gamla skinnet med blöt tops och försiktigt med en pincett. Efter vi fick bort det mesta av det gamla så finns lite kvar runt huvudet och den har helt krökt rygg nu och ingen ork. Försökt låta den vara och hämta sig men den ligger ner och orkar inte stå på benen riktigt längre. Vill inte äta eller dricka heller. Finns det något vi kan göra eller är det tyvärr kört för våran lilla poppy? Jätte tacksam för svar! Nybliven bönsyrsvän.

Lägger in lite bilder så ni kan se. 1044550_reejpcdyxhgupvbybtfw.jpg1044550_hixebjmqfsahgfhdjoul.jpg1044550_utnduggihqezcdsncdko.jpg

Medlem i GHF, SDS
3216
1954
EmanuelKarl:
Davidlorenzo88 skrev:
Hej! 

Jag och min dotter skaffade en bönsyrsa i onsdags och ett fint terrararie på torsdagen. Igår fredag började den ömsa skin och hängde då tyvärr bara i två av sina ben upp och ner så det kändes inte som att ömsningen gick riktigt som den skulle. Hängde där i många timmar och kämpade medans vi försökte hålla upp luftfuktigheten i terrariet. Tillslut var bara armarna och huvudet kvar men hände inget mer så vi kände att vi behövde göra någonting så försökte få loss det gamla skinnet med blöt tops och försiktigt med en pincett. Efter vi fick bort det mesta av det gamla så finns lite kvar runt huvudet och den har helt krökt rygg nu och ingen ork. Försökt låta den vara och hämta sig men den ligger ner och orkar inte stå på benen riktigt längre. Vill inte äta eller dricka heller. Finns det något vi kan göra eller är det tyvärr kört för våran lilla poppy? Jätte tacksam för svar! Nybliven bönsyrsvän.

Lägger in lite bilder så ni kan se. 

Jag gissar att det är kört, men ni kan testa att låta den vara och se om den kan återhämta sig. En nyömsad bönsyrsa äter vanligen inte på ett par dagar eller upp till en vecka efter ömsning och bör inte heller göra det (den är fortfarande mjuk och skör), så faktumet att den inte äter idag är inte i sig ett dåligt tecken. Har den däremot ingen ork låter det oroväckande. Tråkigt att det blivit såhär, jag tror inte att det är något ni har gjort fel som har orsakat detta utan det borde bara vara att den misslyckats med att fästa alla fötterna i grejen den ömsade från, och om fötterna inte sitter fast kan det inte gå bra. Jag hoppas ni inte tappar lusten och att ni testar en till bönsyrsa i framtiden även om detta inte skulle gå vägen.

2
1
Davidlorenzo88:
Ja stackarn har tyvärr inte mycket ork att röra sig alls längre.. väldigt tråkigt för det var så kul att äntligen få ett så fint husdjur som vi bara ville ta hand om så gott som möjligt.. Jag är sugen på att försöka igen och hoppas att nästa gång det går bättre! Tänkte skaffa lite bättre övervakning på luftfuktighet och så med så man lättare kan ha koll eftersom det verkar vara en väldigt viktig faktor vid ömsning. Tack så jätte mycket för ditt fina svar! 

20
15
Aelic:
Om den inte klarar ömsning själv så är risken hög den inte klarar sig, har själv haft bättre lycka med att spraya oftare(varannan to.m varje dag) än att fokusera på luftfuktighet. Ger den oftare möjligheten till vatten utan att blöta ner allt.

Detta händer alla för eller senare
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild