Leopardgecko värme?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

80
2
Progrmor:

Jag har funderat lite.. Leopardgeckos är ju nattaktiva varelser. Så varför ska man se till att terrariet är varmt under dagen och kallare under natten? På natten är ju den tid då de äter och på dagen sover dem ju. Borde det inte vara tvärtom?


1
0
MaryJane:

Anledningen till att man har det varmt på dagen och inte på natten i ett terrarie är för att efterlikna det klimat där leopardgeckon lever. Det är för varmt på dagen för djuren att vara ute och ligger gärna och svalkar sig under stenar i skuggan eller nedgrävda i sanden som andra djur kan vara och när det då blir svalare när natten faller kommer dom fram och letar föda.


181
110
Stina:

Bra o enkelt förklarat MaryJane :-)


80
2
Progrmor:

tack Mary för en bra förklaring! :)


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

inte så svårt att lista ut själv heller


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Med det resonemanget skulle det inte finnas några nattlevande reptiler alls :)

Sen i "öknen" där leopardgeckos lever naturligt så sjunker temperaturen dramatiskt under dygnets mörka timmar, öken-landskap är grymt facinerande när man väl satt sin in hur dom fungerar :) det finns stora skillnader mellan dag och natt temperatur, ofta är inte skillnaden ens i närheten av lika stor variation som i tropiska områden.


230
22
Nooon:

Jag undrar nog lite hur det är med det där med värmen egentligen. Det är variationer i temperaturen. ...men leosar håller till bland sten och under markytan. Där tror jag nog att en hel del värme blir kvar. Det skyddar mot både nedkylning och överhettning. Är det verkligen varmare i leogrottorna i afghanistan... eller är det svalare? Finns det varma nätter? Kanske de väljer olika grottor beroende på hur varmt vädret är? Jag har sökt och inte funnit uppgifter.

...men om man tar det som att det alltid ska vara svalt på natten och varmt på dagen:
På kvällen kommer insekter fram. Det är inte lika farligt att vara ute i mörkret när man inte syns - gäller påde små insekter och små leosar. Insekterna gillar kanske inte värmen heller. ...och på dagen är det mysigt att ligga och värma magen när den är full av mat.

Vad som har fått mig att undra om verkligen och absolut förhåller sig så med vilken temp leosar ska ha är hur min leo fungerar. Det kan ju vara en rent personlig grej också:
Utan nattvärme slutar min leo att äta. På prov sänker jag nu ett par ynka grader bara eftersom jag skaffat en termostat med nattsänkningsfunktion. Att helt stänga av och låta det bli rumstemp (har normal rumstemp) funkar inte för henne; då går det dåligt med matsmältningen.
Jag hittade för några månader sedan en fråga på en amerikansk sajt när många svarat att de låter värmen vara på.... och många sa att de stänger av.

Många stänger av på natten och det går fint! ...men så vet du att det kan vara värt att prova om aptiten tryter annan tid på året än när det är vinterdvaledags. Då kan ju aptiten gå ner av den anledningen... även om du inte minskar på värmen.

edit:
...men man kan inte jämföra med ökenklimat... leosar lever i torra stäppområden med klippor, sten, gräs och småbladiga buskar. Marken består av stenig och sandig jord. Inte lös sand. Amerikanarna säger öken om det. ...men på svenska är öken ett sandland.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild