Tips på ovanligare kameleont?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
0
yamazaki:

Hejsan! till våren ska jag skaffa en ny kameleont men jag söker något lite ovanligare denna gång, har och har haft slöjkameleont Panterkameleont och skäggpygmekameleont. Så ge mig gärna tips på lite ovanligare arter som inte kräver allt för stora terrarium och går och få tag på inom europa. Mvh Yama


593
551
Redfoot:

Ta kontakt men zozo66 på forumet, han vet vad han pratar om då det kommer till dessa djur.


150
90
HameFall:

min erfarenhet av Zozo66: Jag har en kameleont från honom som inte kan äta själv för den kan inte sikta, ända sedan dag ett har kameleonten missat sin mat. När jag frågade honom varför den gär så svarade han inte på flera mail. När jag var på Expo stockholm nu när det var gick jag fram och frågade honom, då sa han att kameleonten måste ha bränt sig på värmelampan och det är därför den missar.. (Jag misstänker att detta är ett standardsvar, eftersom han kännde igen mig och sa vilken art jag hade köpt, en T. quadricornis.. som inte ens använder värmelampa!)

Jag har även en bekant som åkt med honom till Hamm och sett hur han hamstrar reptiler och säljer dyrt i Sverige medans han skriver på sin hemsida att det är hans egna djur som fått ägg.. Bäst av allt var bilden han hade på ägg han mailade och påstog att det var just T. quadricornis och många månader senare använda samma bild fast på sin hemsida och sa att det var Dabbagamer denna gång..

Jag blev tipsad och länkad till Zoltans hemsida, jag litade blindt på att han visste vad han gjorde och att han var en trevlig kille, men desto mer jag forskade i vem han var när jag upptäckte att min kameleont inte kan äta utan att jag håller i syrsan med pincett 3cm framför ansiktet på honom, desto mer märkte jag att han inte var att lita på för fem öre..

(visst finns chansen att du får en fullt frisk ödla från honom, men är det värt att chansa?)


593
551
Redfoot:

Vill inte diskutera en människa som inte kan försvara sig, därmed inte sagt att du har fel. Jag känner inte honom men har precis som du läst på hans hemsida.


1228
464
leedragon:

T. quadricornis ska ha en värmelampa i form av hallogen, nånstans där den kan sola, alla trioceros ska ha det för att kunna värma upp sig efter en kallt kväll och  kunna smälta maten och kunna dra in  tungan utan problem.

 

ovanligt kameleont rekommendera stark att inte skaffa. varför?


de är ovanliga av en anledning, de är utrotningshotade.

människor tar in de  vildfångade och sen  säljer de vidare när de tröttnar på den, tills den hamnar i en hem  där den möter sin död.

svårt hanterade, höga krav, känsligare många av de ovanligare  sorten kräver  dvalnings tid, ändring på ljus och säsonger, äggen kräver diapaus för att kläckas, och de klarar sig inte länge om efter en lång resa från hamm kommer till ett hem där de inte  får vara i fred A.K.A plocka  djuren, detta kommer att leda till att djuren svälter till döds.

de är ovanliga av en anledning och det bästa är att de  kommer till en permanent hem, där man  har tänkt igenom de 8-15 år som djuren kommer att leva, alla individer i fångeskap av den här ovanliga  sorten räcknas, så om du verkligen är dedikerad skaffa de, och  då är det bäst att  ha en  par av de här kameleonter och stasa på de än att skaffa  för att skaffa.

 

jag har träffat zozo på busen till hamm, jag hade  fördomar om  honom pga av bilder  där han  håller kameleonter i händerna, men han är en verkligen sjyst snubbe som jag delar många tankar skötelse av djuren samt några delade åsikter.

 

köpa i Hamm och sälja vidare är han nog inte den  enda som gör så, om man ser från leopardgeckos och skäggagamer så  har alla  reptiler sin ursprung i Hamm.


15
0
yamazaki:

Jag köpte mina pygme kameleonter av zoltan. Och dom funkar hur bra som helst. Har mycket mailkontakt med han också.  Jag skapade inte denna tråd. För att disskutera människor. Och leedragon bara för att det är ovanligt. I sverige så behder det inte vara något dåligt. Kolla tex på amerikas utbud. Om man inte har nått att tillföra denna tråd ska strunta i att skriv! //yama


1228
464
leedragon:

yamazaki, europa har bättre utbud på kameleonter än usa,  jag förespråkar dedikation till arter som är känsliga och uttroningshotad, det är allt


15
0
yamazaki:

leedragon det jag försöker säga att att jag vill ha tips på nån kameleont art som jag inte redan har. och som inte är så vanlig i sverige eftersom nästan dom enda arter jag finner har jag redan. Men du skriver som jag vore något monster för att jag vill få RÅD om nån trevlig art som inte är så vanlig i SVERIGE. för du förstår väll själv att bara för att en art inte är så vanlig i sverige så behöver den ej vara Utrotningshotad och känslig...


1228
464
leedragon:

nej,  det är  det inte det jag vill säga, det jag vill är att människor  funderar länge och noga innan man skaffar sig ovanliga arter, då pratar vi om  furciferis arter och calumma arter, bortsett från panther, lateralis och oustaletii, är ovanliga, samt visa trioceros som  owenii, den här arter är  uttroningshotade, pygmeer som R spinosum är uttroningshotade, känsliga mot hantering, kräver förståendelse och framför allt dedikation.

 

 som jag ser på det, så när man skaffar de  här arter gör  man en kompromis att  arten bevaras, att när man föder upp de så ser man till att hitta ordentliga hem åt de, man har nåt värdefull, för att varje individ  räknas,  därför uppmanar dig och alla som vill skaffa de att fundera lääääääääänge och läsa om de, och sen om du upptäcker att du  fortfarande är sugen på de, skaffa de, ge ett bra  hem till de och  bidra till den välbehåll i den arten.

 

här  hittar du information och svar på eventuela frågor samt grejer  du inte har tänkt på.

www.chameleonnews.com/Home.html

 

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild