Regnsystem?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

7
4
Shawn6:
Jag har använt "Lucky Reptile Super Rain Nano" och tycker den är ganska prisvärd och funkar bra i mindre terrarium. Det finns också "Exo Terra Monsoon Solo" som är populär och inte alltför dyr. Kolla på Blocket eller Facebook Marketplace också

Medlem i SDS
143
99
Nickesnoken:
Jag har installerat exo terra nano monsoon... satte den på att spruta i 4 sek var 4e timme? Hur vet man vad som blir lagom?? 

6238
4749
Tropfrog:
Nickesnoken skrev:
Jag har installerat exo terra nano monsoon... satte den på att spruta i 4 sek var 4e timme? Hur vet man vad som blir lagom?? 

Man mäter luftfuktigheten.

Mvh
Magnus 

953
538
Johnexotics:
Jag kör Repto Rainmaker Flex 2.0 - Regnmaskin kopplad till 2 45x45x60 köpte dubbel dysor på amazon då jag ville har det i stället

Medlem i SDS
143
99
Nickesnoken:
Tropfrog skrev:

Man mäter luftfuktigheten.

Mvh
Magnus 

Ok. Låter vettigt... man vill ju helst inte dränka växterna men inte snåla med vattnet så de torkar ut heller... 

6238
4749
Tropfrog:
Nickesnoken skrev:

Ok. Låter vettigt... man vill ju helst inte dränka växterna men inte snåla med vattnet så de torkar ut heller... 

Torkar ut är nog en väldigt liten risk om luftfuktigheten hålls rätt. Skulle det ändå hända.....Öka ventilation och dushfrekvens.

Att dränka växterna är ingen risk alls om man har ett ordentligt dräneringslager. Skulle man ändå råka ut för det så har man fel växter för miljön.

Mvh
Magnus 

Medlem i SDS
143
99
Nickesnoken:
Jag har problem med att vattnet fortsätter droppa efter dysorna sprutat. Funderar på om det blir någon hävert-effekt? Hur avhjälper man det lättast? 

6238
4749
Tropfrog:
Det beror oftast på kalk eller skit i dysorna. Vanligare om man använder kranvatten. Jag gissar att du köpt en begagnad enhet?

Dysorna behöver plockas isär, avkalkas och rengöras.

Mvh
Magnus 

Medlem i SDS
143
99
Nickesnoken:
Nä helt ny enhet. Och har egen brunn med riktigt bra vattenkvalitet. Köpte nyligen ett rejält  filter. Men dysorna har en skruvfunktion i änden.. man kanske ska dra åt dem mer?

6238
4749
Tropfrog:
Hmm. Du säger riktigt bra vattenkvalitet. Vill bara påtala att om ett vatten är bra eller inte skiljer sig beroende på ändamål. Det som är bra dricksvatten är dåligt sprejvatten och att bra sprejvatten är direkt ohälsosamt att dricka. Jag är övertygad om att de som gjort analysen av ditt vatten utgick ifrån att det skulle drickas :)

Men det går inte helt att utesluta dålig kvalitet på dysorna som anledning. Det är ju trots allt exoterra vi pratar om.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild