Hur får jag min skäggagamunge att gå upp i vikt?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
tuvaals:
Hej
hur får jag min sköggagamubge att gå upp vikt? Har haft honom i ungefär en och en halv månad och är snart fyra månader. Men jag kan fortfarande känna höft benen och fortfarande känna ryggraden och jag är lite orolig att han inte går upp i vikt...va kan jag göra?

5923
4546
Tropfrog:
Mata mer kanske?

Mvh
Magnus

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

tuvaals skrev:
Hej
hur får jag min sköggagamubge att gå upp vikt? Har haft honom i ungefär en och en halv månad och är snart fyra månader. Men jag kan fortfarande känna höft benen och fortfarande känna ryggraden och jag är lite orolig att han inte går upp i vikt...va kan jag göra?

Hur ofta matar du, med vad och hur mycket åt gången? Iakttar du den äta? 

Lägg gärna upp en bild också.

Mvh
Niklas

15
1
tuvaals:
Jag matar både kväll och morgon och ger kalk på och några gånger i veckan multivitamin på, jag ger ca 5-6 kackerlackor och 4-5 mjölmaksar och samma med syrsor plus sallad varje dag.

Medlem i SkHF
1292
1506
NellyNiklas:

Försök att lägga upp en eller flera bilder på djuret. Kan eventuellt vara värt att ta den till en lämplig veterinär för att säkerställa att det inte finns interna parasiter. 

Kan också vara så enkelt som Magnus skriver att det är dags att erbjuda fler eller större bytesdjur.

Mvh
Niklas

Beroende på vilken art av skäggagam du har, så finns det säkerligen förlag på lämplig viktkurva på nätet.

Medlem i SHF
4081
5139
Jonas_:
Jag vill bara inflika att på många djur ska ryggraden gå att känna utanpå huden. Och många djur i fångenskap är alldeles för tunga för sitt eget bästa : ) övervikt skulle jag säga är ett stort problem inom våran hobby. 

Med det sagt.. jag kan inte uttala mig om din ödla då jag varken sett bild eller har tillräckligt med information kring bakgrund, skötsel, terrarium/miljö osv.

Men vill även nämna att många reptiler bör växa relativt långsamt och inte snabbt gå upp i vikt. Utan det bör ske över tid om man nu verkligen behöva öka vikten på en reptil. En ödla som har bra aptit och äter glatt och självmant hade inte jag oroat mig över. 

En skäggagam på några månader bör ha stor tillgång till insekter. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild