Boa c. imperator terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

127
20
Scorx:

jadå, det tror jag med =)


95
43
JAReptiles:

jag ger bara lite tips nu och vad jag tycker. om du köper en unge så räcker det med 60x45x45 cm och till en vuxen så 150x80x40-60 cm lxbxh.

köper du en unge kan de ta 1-2 år innan den blir 1meter+ och då är det lite arbete med om du ska få den handtam osv.. men jag tipsar om att börja med en unge för det är roligt att se den växa. men ett vuxet djur är roligare att ha enligt mig. men lycka till och hoppas på att få se några bilder när det blir en boa! :) 


127
20
Scorx:

okej, faktiskt ganska logiskt vad du skriver, kan inte vara bra att den har ett för stort terrarium heller, man får byta terrarium efter ormen storlek. så det inte blir för stort eller för litet.

Jag kommer skaffa en ungorm, Jag vill se den växa o lära känna ormen. Efter ca 17 års väntan så kommer du få se en massa bilder :P någon ny nästan varje dag :P


305
147
HenkePetersson:

En imperator är en ofta crossbreed mellan olika under arter vilket gör att man inte kan gå efter de längd anvisningar som oftast framgär i literatur information. Det är inte ovanligt med imperatorer som är 2.20+ min största är nästan 2.50m då räcker det inte med ett terrarium på 150cm i längd.

 

Mitt tips är att bygga för framtiden terrariet bör vara minst 180 cm i längd gärna längre med ett djup av 80cm och en höjd av 70 cm. då är man bättre gaderad om ormen skulle bli ett ordentligt monster.

Små ungar till mindre sub adults hålls bättre i plast boxar, men det går alldeles utmärkt att ha en lite orm i ett stort terrarium. kungs boas är glupska djur som alltid äter så länge dom inte är sjuka. Att ha en kB i ett litet terrarium är för våran egen skull för att det är lättare att hitta dem  än i ett stort.

Så det är inga problem att ha en liten orm i ett större terrarium så länge det inte är kungspyton.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

Henka

Beror ju på hur djupt terrariet är med.

B c i  finns flera lokaliteter av som varierar i storlek.

 

Är det en korsning mellan underarter är det inte en Bci längre

 

 

 


90
5
azbt:

Det är väl alltid trevligt om man kan ha lite djupare terrarier. Men kan man inte så får man väl medla lite. Jag är i byggsvängen med ny burk och den kommer troligvid bli 60 djup och 2-2,4 meter lång med en höjd på 80cm. Det är till en Boa constrictor.

 

Jag skulle rekommendera att det är minst 60cm i alla fall på djupet.


127
20
Scorx:

okej, Jag kommer inte ihåg måtten exakt, men jag tror jag planerade på o bygga mitt eget i storlek 180x75x70 men har nedpackat i lådor pga flytt :) Vet ej om det e ett bra mått


90
5
azbt:

Det låter som ett bra mått ;-). Önskar dig lycka till i vilket fall.


127
20
Scorx:

Tackar :)


305
147
HenkePetersson:

visst är det trevligt att ha djupa terrarier, dock är dom jävligt jobbiga att städa och rengöra. Mina tigrar hade ett terrarium med ett djup på 1.50m det fick man krypa in i för att städa :) Då föredrar jag helldre ett djup på 70-80 cm

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild