Kvalster på mina kackerlackor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

75
8
Zicki:

Hej! Fick i förrgår två stycken väsande kackerlackor (Gromphadorhina portentosa) utav min djurlärare. Idag när jag tog upp hanen upptäckte jag vad jag antar är ''kvalster'' på honom. Den är ungefär 4-5 mm lång, gul/vit och kröp runt. Han ahde mera runt nackskölden, och det visade sig att även honan ha det. Har sett sådana på fågelungar, skalbaggar utomhus och även en gång då jag skulel flytta på en död snok som låg på vägen. Är orolig att dessa ska spridas till min orm, och då är frågan... Hur ska jag bli av med dem hos mina kackerlackor, och är det verkligen som jag antar, en slags kvalsteryp? Dem sitter ju inte fast på kackerlackorna, utan kryper runt.. Så ja.. Nån som kan ge mig tips eller så? Kan försöka ta foto om det skulle hjälpa. Tack på förhand! Mh Ida


508
304
Jonas77:

Jag rekommenderar att du låter kackerlackan gå torrt ett tag, kvalster dör oftast vid torra förhållanden. Du lär inte kunna använda några kemiska preparat, då de går på kackerkackorna också.

Är det vuxna stora kackerlackor kan du ju torka bort de du ser fysiskt.

 


Medlem i DHF
1081
772
Westman:

men dom har väl så småkryp som lever i symbios med dom


1275
1724
Falk:

Dom kvalstren ska vara kvar för det är precis som westman säger att dom lever i symbios. Det brukar stå i skötselråden om man googlar också.


75
8
Zicki:

När jag fick dem hade kackerlackorna det ganska torrt redan. Har inte hunnit flytta över dem ännu till en större petbox jag ska inreda osv efter deras behov. Sökte runt på google innan, men hittade inget om att dessa ''kvalster'' skulle leva i symbios med kackerlackorna. Men tack så mycket! Hade tänkt o ta en pensel o försiktigt ''sopa'' bort dem under nackskölden på dem. Tack ännu en gågng :) . Mvh Ida


264
125
Bildpunkt:

Också hört att just väsare vet inte om det gäller alla arter, brukar ha kvalster. De är iaf inte farliga för kackerlackorna vad jag känner till. Men det kanske inte ser så fint ut.

Jag hade inte oroat mig om de inte blev så många att det blev jobbigt.

 

För övrigt är ormkvalster svarta så jag tror inte att de kan spridas till din orm. :)


75
8
Zicki:

Jag sökte runt senare igår efter ormkalster, för att se om jag kunde gämföra dessa jag har på kackerlackorna med bilder på nätet, men hittade inget. Kackerlackorna har 4-6 stycken var på sig...  

Tack ännu en gång. Ska även prata med min djurlärare på måndag, i skolan, avr jag fick dem utav, vad det kan vara för något. Skrev här för att jag skulle få snabbare svar, så jag visste om det var brottom att få bort kackerlackorna, så det inte spred sig. :)


1275
1724
Falk:

Kvalstren är städare och skall vara kvar

 

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19352686

 

 


75
8
Zicki:

Falk; Hade mina aningar om att dem var ''städande''. Men ville vara på den säkra sidan. Tack för länken :)


1275
1724
Falk:

Blir det för många utav dom så går det att ta bort några stycken =)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild