Tips på ormarter som kan passa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

64
41
Hymenopus:

Hej!

Jag har inte hållit ormar tidigare och har ett tomt terrarie på 50x50x50 cm. Så jag undrar om det finns någon ormart som skulle kunna trivas i ett terrarie av den storleken? (inte intresserad av majsorm, om de ens kan vara i så litet)

Gärna någon som är trädlevande och inte giftig/omöjlig att hantera.


11
0
Hedeland:

Passar väll ett tag till juveniler men varför inte skaffa en orm som intresserer dig och terrarium efter det senare? måste ju va roligare än att skaffa orm efter vilket terrarium du har


64
41
Hymenopus:

Platsen är tyvärr begränsad här hemma :) Tänkte att eftersom jag nu har ett tomt terrarie så vore det kul att kolla upp om det överhuvudtaget finns någon orm som passar, och om jag inte blir genuint intresserad av arterna som förslås så skaffar jag ingen helt enkelt.


1662
779
fluffis:

Om jag inte räknat helt fel så kan du ha en orm som blir upp mot en meter i terrariet och det finns ju en del sådana. Trädlevande ormar är jag inte så hemma på men tror att grässnoken, Opheodrys aestivus, inte blir så lång.

Har du sett den här tråden där mindre ormar eftersöks? Kanske finns tips där. www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=829


64
41
Hymenopus:

Tack för informationen och länken!

Grässnokar har jag funderat på men jag är lite tveksam till om jag verkligen har möjlighet att ge dem så stor fodervariation som de behöver för att må bra.


190
13
hambergaren:

Strumpebandssnok kanske?

 

Finns ju sandboa med. de blir ju inte så stora :)


Medlem i SHF
61
74
Joachimlofgren:

Verkar märkligt att få ha en 100cm orm på 50cm bredd/djup. Tycker det känns vettigare att ha iaf ett terrarium där den kn sträcka ut sig även om ormar sällan ligger spikraka :-) 


46
27
MathiasNordstrom:

Med den storleken skulle jag skaffat ett par Trynsnokar, riktigt snygga små ormar det.


6
0
IgnisDivne:

Jag håller Med MathiasNordström om att en trynsnok är ett mycket bra alternativ! Min lilla mask till trynsnok har en otrolig personlighet och är dagsaktiv, vilket alltid är skoj! Han brukar köra race runt i terrariet på dagarna, även dagen efter matning, för att sedan gå och lägga sig lagomt till när mina andra ormar blir aktiva. Trynsnokar är ju dessutom hur söta som helst med sin lilla platta nos! 


64
41
Hymenopus:

Så mycket för trädlevande... Jag blev helförtjust i sandboorna :) De ser så tjocka och mysiga ut plus de små ögonen uppe på huvudet är ju verkligen charmiga. Någon som har koll på hur pass lätta de är att få tag på?

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild