kungssnok vintervila

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

42
0
junior09:

Idag tänkte jag börja vintervila mina 2 ormar och har läst på massor av olika sidor att man ska ha en tarmtömning på 3 veckor för att vara säker på att ormen är tom.

 

Idag har exakt 3 veckor gått utan mat och så badade jag dom i jummet vatten för att vara säker på att ormen är tom, efter badet fick dom krypa ned i varsin låda och så öppnade jag lite av fönstret för att börja nedkylningen. 

Efter 1-2 timmar skulle jag kolla temperaturen så att den inte sjönk för fort och ser att ena ormen har bajsat...är det bara att sluta nedkylningen eller var det de sissta som kom ut nu?

Vill vara 100% säker på att ingen orm avlider under vintervilan. Ska jag vänta ett tag till? Isåfall Hur länge? Och ska jag vänta med båda eller bara ena?

tacksam för svar! :) svara gärna så fort som möjligt!


1662
779
fluffis:

100% säker kan man aldrig vara på någonting :)

Om du har badat dem och särskilt om de sprätte runt så brukar det komma bajs efteråt. Själv låter jag det går omkring två veckor då jag sänker temperaturen till rumstemp innan de får den "riktiga" vintervilan. Alltså först tre veckor utan mat och sen ca två veckor med temperatur- och ljussänkning, därefter den svalare tempen.

Det drar väl inte på ormarna nu när du har öppnat fönstret?


42
0
junior09:

Nej det dra inte på ormarna, och så har jag sån liten spricka öppet.

Så jag kan fortsätta ned kylningen? För det kommer ändå ta en vecka minst att få ned till 10-15 grader 


953
1840
peter54:

Knepigt att det fanns tarminnehåll kvar efter tre veckor tycker jag, men allt kan hända. Jag skulle fortsätta nedkylningen. Jag drar proceduren så här; tre veckor normalt klimat utan mat, därefter 7-10 dagar successiv tempsänk till 12°C.

Man måste vara helt säker på att man inte ligger i fel temperaturspann, det är vid 15°C som det metaboliska systemet stänger ner, så ligger man runt den nivån och vinkar lite hit och dit kan det bli problem med att mag-tarmsystemet inte kan stänga ner ordentligt, eller slår av och på så att säga, vilket innebär att ormen förbränner energi = tappar kroppsvikt. Man bör inte sänka temperaturen för lågt heller, under 8°C kan vara riskfyllt.


42
0
junior09:

Det var faktiskt ormen som jag köpte av dig Peter

Okej då fortsätter jag nedkylningen, har 12-13 grader i källaren där jag ska Ställa ned dom sen när det har blivit 15 grader i rummet :) tack!!


953
1840
peter54:

Ja såklart att det var, tänk att ens uppfödingar inte kan sköta sig när de kommer "hemifrån". :D


42
0
junior09:

haha får hoppas att han sköter sig fint efter dvalan så jag får några fina ormar!:pp

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild