stelkramspruta vid bett

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Jag funderar lite på om de e vanligt att ta stelkrampvaccin vid bett av orm?
Går man till läkaren så säger den garanterat att man ska göra det, men så är de med alla bett kan jag tro. Är det många av er som har tagit stelkramvaccin ifall ni blir bitna?


19
22
Nicke:

Så länge det inye är en gift orm eller en varan så behöver du inte gå till farbror docktorn


190
13
hambergaren:

aah okej det va som jag tänkte då. :)

 


305
147
HenkePetersson:

Ormar har en viss del antiquagulerings medel i sin saliv, vilket gör att även ett litet bett blöder kraftigare än vanligt, med andra ord så blöder du ur bakterierna ur såret. sen om du har gått i svensk skola så har du ett fullvärdigt stelkramps skydd, så du behöver inte ta nägon spruta för ett ormbett så länge det inte är en giftorm.

 

Under mina snart 25 år innom hobbyn har jag blivit biten 100 tals gånger inte en enda gång har jag fått en infektion av ett ormbett.

 


953
1840
peter54:

Stelkramp är en infektion som man inte ska bagatellisera, den betraktas visserligen som mer eller mindre utrotad i västvärlden sedan vaccineringsprogrammen av barn togs i bruk, men bakterien finns överallt i vanlig jord och i många djurs mag-tarmkanal.

När jag blev biten i vänsterhanden av min tigerpyton fick jag en stelkrampsspruta. Det är en liten kostnad med tanke på de fruktansvärda komplikationer stelkramp kan ge. Infektionen skördar många liv fortfarande i fattigare länder som saknar vaccinationsprogram.

De som är unga har kvar sitt skydd från barndomens vaccinationer, men ingen kan helt säkert säga hur länge skyddet är fullgott.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild