Ögonproblem AKUT

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

12
0
CRAB:

Kan någon förklara vad det här är och hur man får bort det? När det blir blött ser det lite ut som blött papper eller bomull, men jag får inte bort det, och han får enorma problem av det.


36
8
mmillann:

Hornhinnan kan vara skadad...men jag är ingen expert på låååånga vägar. Sök veterinärvård så fort som möjligt rekommenderar jag dig att göra iaf så fort som möjligt. 


478
592
Rottenroth:

Ser ut som dåligt öms, testa ta en hammarplast låda så lägger du in rums tempererat vatten typ 1cm och låter han vara där i 15-20 minuter. Se om han slickar av det själv.

Funkar det inte så försök ordna vetrinär.


293
354
Dynamitella:

Lillen ser för övrigt inte så bra ut. Ögat är insjunket och fransarna är deformerade. Brukar han se ut så?


305
147
HenkePetersson:

Tycker det ser ut som kvar sittande öms jag med, detta är ett resultat av för dåligt luftfuktighet, Du är inte ensam om att detta händer. som någon skrev ovan plasera den i en låda med fuktig mossa eller hushålls papper med en värmematta under på låg effekt, och låt honom ligga i den ett par timmar, till en dag eller 2, förhoppningsvis har han själv löst problemet efter det, skulle det sitta kvar så kandu ta en liten pinsett och försiktigt försöka lossa det kvarsittande skinnet från ögat, men va försiktig så att du inte skadar ögat.

 


1159
625
Temla:

Om man ska pilla runt eller på ett öga kanske det är bättre att använda en mjuk blöt tops istället för en vass pincett? Och hur får man en ödla att sitta blickstilla medan man gör det. En liten rörelse på huvudet och pincett kan göra stor skada, eller?  


305
147
HenkePetersson:

Jo temla i den vinklen har du rätt, jag har bara utfört pinsett åtgärden på ormar ett antal gånger med goda resultat, en ödla kanske är mer sprallig än en orm, så där funkar kanske en bommuls tuss bättre.

 

skulle man i en sista åtgärd använda pinsett är det ytterst viktigt att djuret fått soka ordentlig så att skinn linsen lossnar lätt, på stora ormar som tex boa och stora pytons bör man vara minst 2 när man gör det.


424
32
samthe0ne:

För mig ser det också ut som gammalt öms... rekommenderar fuktbox och tops

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild