boa terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 6

36
8
mmillann:

Oftast så är det svårt att hitta rensasiga underarter och dom flesta är somsagt en blandning. Men det finns fullblod där ute om man letar. En Imperator är den mindre av dom som e enklast att få tag på. Den där som du pratar om som blir runt 150 har jag aldrig hört talas om å antar att den inte e så enkel å "billig" att få tag på? 


42
0
junior09:

okej vart får man tag i Sonora mexico?


733
295
markusbabs:

Sonora Mexico är inte så ovanliga men inte vanliga heller. Dom brukar till på 1200-1500 kr styck så så dyra är dom inte.

Det finns många mindre boa lokaliteter.


42
0
junior09:

okej var får man tag i sånna? :)


733
295
markusbabs:

www.terrariedjur.se/?page=market&marketitem=5572

 

Om du vill åka till danmark ;)


42
0
junior09:

hahah nja försöker hålla mig till sverige :p


305
147
HenkePetersson:

En juvinil boa  kan lätt huseras i en hammarplast låda, när dom blir upp mot 80 cm är det lika bra att bygga för en adult. dom är marklevade ( kungsboa) så botten ytan bör vara större än höjden, även om boan gärna klätrar på höjden. har man möjlighet att ha ett högt terrarium tycker jag absolut att man ska ha det till boan, så länge botten är minst 180cm*80cm..

 

Mina burkar till mina vuxna kungar är 180*80*70(cm) L*D*H och mina adults är ca 2.20.

 

Men som många redan har skrivit så är storleken varierande beroende på om det är en BCC eller BCI eller vilken lokalitet det handlar om.. Finns en kungsboa lokalitet på en ö utanför Equador som blir under metern men tro inte att den är billig för att den är liten tvärt om där är ett rejält kilo pris på en sådan (rare), sen finns det stora lokaliteter som kan bli en bra bit över 3 meter och väga 15 kg lätt.

Så valmöjligheterna är många, sköttslen är i stort sett lika för alla, med lite reservation för arterna som lever högt upp i bergen, dom kan vara lite knepigare att sköta men absoult inte omöjliga.

 

Är det nu en helt vanlig kross du är intresserad av så vill jag ge ett tips eller ett par:).. Ha inte några växter i terrariet annat än möjligt plast växter, dom trashar nämligen allt i sin väg, ha inte heller några ljusramper i terrariet och bygg in spotten.

 

Ett problem många har med just kungsboa är att dom power feedar dem pga okunskap, det gör att dom får stora djur på så lite som 18 månader, detta är abslout inte att rekomendera eller föredra, då dessa blir feta och dör oftast efter ett par få år. Det är därför bättre att mata på dem ordentligt under ett par månader när regn perioden råder och maten finns i ett överflöd och sedan minska maten när dval tiden närmar sig i oktober och inte mata dem alls under torr perioden då föda är kraftigt reduserad.Under dvalan omvandlar ormen fettet till kropps massa och muskler dvalan råder i minst 10 veckor...På så sätt får du en frisk och väl trimmad orm med rektangulär kropp och inget fett missfoster till orm:)

 


42
0
junior09:

tack så hemst mycket för svaret! :) hhehe nä man vill ju ha en välmådd boa!


55
1
JLundgren:

Krister Löfgren som äger Holmsunds Tropikhus säljer just nu (om han inte fått sålt alla dvs.) renrasiga ungar av boa constrictor imperator från Costa Rica. Sjuuukt fina och han skulle bara ha 750 spänn för dem. Jag skulle själv ha köpt om man hade haft plats och så. Nära och bra till Umeå dessutom! :) Jag har för mig att jag läst att hanarna av den lokaliteten snittar mellan 1.5 till 2 meter i längd när de är vuxna. Någon får gärna rätta mig, jag har ingen jättekoll egentligen.


33
13
Tyrredum:

HC har både B.c.c och B.c.i just nu.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 6
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild