Kinkig kungspyton juvenil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

6
0
IgnisDivne:

Hej!

På stockholmsmässan den 28/9 införskaffade jag en bumblebee KP-unge på ca 2 månader. Tyvärr så verkar den lilla krabaten vara riktigt dålig på att äta det jag erbjuder. Han har sedan jag införskaffat den endast ätit en 8g mus, vilket var ca 3 veckor sedan. Då hade musen placerats i lådan över natten, och den var borta förljande morgon. Han sket ca 3 dagar efter matningen.

Jag valde att ha ormen i en mindre plastlåda med 3/4 sidor täckta och ett gömställe i vardera ände för att inte stressa den i onödan. lådans mått var då 55x40x28 cm.

Temperaturerna är ca 26 grader på den "kalla" sidan och det varma gömmet vid värmemattan har en temp på ca 32 grader. Luftfuktigheten ligger på 55-60%. 

Vad jag kan se så är det inget fel med ormens habitat. Jag har även en butter juvenil i en identisk setup (ormarna huseras separat), och hon äter som en häst!

Jag har för ca en och en halv vecka sedanflyttat honom till en lite mindre racklåda så att den skall känna sig mer "omsluten". Temperaturerna och luftfuktigheten är de samma som tidigare. Men jag märker att ormen verkar mer aktiv efter lådbytet, och han ligger inte bara och gömmer sig i samma gömme hela tiden, utan växlar mellan det kalla och varma.

 

Gällande matning så försöker jag på kvällen, var 4-5:e dag, ge båda ormarna möss som är ungefär lika grova som ormens grövsta del. Jag ger dock något mindre till bumbelbee-hanen. Har även provat större byten.

De frusna mössen tinas och värms upp. Honan hugger direkt man dinglar musen framför ansiktet på henne, men hanen skyggar undan och verkar vilja gömma sig för den.

Jag har försökt hitta frusna råttor i rätt storlek, men inte hittat några än. Har dock en större råtta på vilken jag gnidigt möss som hanen skall äta för att försöka ge dom "råttdoft".

Jag har provat att lämna bytet i buren över natten, men då verkar han bara använda musen som huvudkudde och stirra dumt på mig då jag besviket hittar musen oäten.

Jag har även försökt mata honom i en separat liten låda, men efter några timmar så har jag gett upp med de försöken.

Jag har även provat att doftsätta med en död hamster, tonfisk, och kyckling.

Jag har haft en med mer erfarenhet som kollat på ormen, och varken han eller jag kan inte se några sjukdomstecken.


Jag har försökt få tag på uppfödaren för att höra om ormens tidigare matvanor, men han har inte svarat ännu på mail. Jag fick dock informationen vid köpet att den åt dött och både möss och råttor utan problem.

Hur pass orolig skall jag vara för att ormen inte äter? Än så länge så ser den inte alldeles för mager ut och han verkar dricka i alla fall. Jag skall väga honom idag när jag kommer hem.

När ska jag börja överväga assistmatning?

Har ni några fler tips på vad jag kan prova?

 

 

Användandet av mössen som huvudkudde får mig att överväga om ormen är "efterbliven"...

 

Tacksam för råd!


158
19
Johanon:

Det verkar inte vara någon fara, jag har hört om många ormar som matvägrar en längre tid, speciellt nu när vintern kommer smygandes...

Har du nån bild på din KP? och vad gick en Bumblebee på? Nyfiken bara, tycker om bumblebee :)

 

Pma gärna :)


6
0
IgnisDivne:

Jo, jag är bekant med deras tendenser att matvägra vid denna tid på året. Är mestadels fundersam över att ormen är så pass ung...ca 3 månader i dagsläget.

 

Bilder på den lilla krabaten finns i mitt bildgalleri.


229
124
CJBReptiles:

Tvångsmatning kan du vänta med i 3 månader till. Och hantera ormen så lite som möjligt. Vikten är bara intressant när du vill se om ormen är redo för parning eller när du ska sälja den.


6
0
IgnisDivne:

Nu har i alla fall den lilla tjurskallen börjat "döda" sina byten genom att bita sig fast och ringla sig runt för att krama ihjäl den redan döda musen...Han vägrar dock fortfarande slutföra "ätandet" utan lämnar, fullt belåtet, sitt byte liggandes efter det i hans mening är dött nog.

 

De goda nyheterna är väl att han inte tappat ett gram i vikt i alla fall, och det som unge under  4 veckor!


1159
625
Temla:

Skratt.. roligt skrivet!

Har du funderat på om det egentligen är en katt du har eftersom den gillar att leka med maten? haha


6
0
IgnisDivne:

Jadu...Katten min har ätit fler av ormarnas fordermöss än vad min bumblebee hane har gjort i min ägo. Jag var tvungen att sluta tina mössen på en värmematta på skrivbordet sedan katten upptäckt det lämpligt placerade mellanmålet...Han har vad jag kan komma igåg satt i sig 2 pinkies, 2 fuzzies och en fullstor mus vid det här laget. Nu har jag börjat tina mössen längst upp på en billybokhylla. Vi får se hur länge det dröjer innan katten listar ut hur man tar sig upp dit...


6
0
IgnisDivne:

Nu har äntligen det lilla krypet ätit! Han har verkat hungrig ett bra tag, men det var tydligen inte förenns igår som den förstod att den upptinade och uppvärmda musen var mat...Nu får man bara hoppas att den kan börja äta regelbundet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild