Pomme äter

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

72
15
Linnea:

www.youtube.com/watch?v=K-MaEM2sccc

Måltid innehållande alfa alfa groddar och färskfoder för hundar med lamm och lamminälvor. Lite gröna bönor och pyttelite tomat i också. Obs, tomat skall ges i liten mängd då det är rätt så surt, och jag rekommenderar att ha fler grönsaker i måltiden ;) hade bara mycket groddar till hands. och ger man lite bönor får man skylla sig själv och städa mer sen, men ska byta ut allt substrat nu direkt efter han ömsat ändå :) 

Där är calciumpulver (med D3) väl inbladat i köttbitarna, annars försöker han udvika det :/ 

han ömsar nu och börjar bli finfin :) 

(Pomme eftersom det är en ctrusfrukt från asien (pomelo)......och han är rätt så rund fortfarande trots att han äter lagom stora måltider lagom ofta med gott om grönsaker......)


Medlem i DHF
1083
775
Westman:

har du uv ljus med??

 


72
15
Linnea:

Det var en underlig fråga i detta sammanhang. Du får gärna utveckla din frågeställning.

Calcium med D3 istället för enbart uvb ljus. 
UVA finns i alla lampor
UVB ljus som man köper i affär är alldeles för dåligt för att (ensamt) garanterat fylla D3 behovet hos denna ödleart, och kan dessutom skada deras ögon. 
UVB + hud = vitamin D3. 
D3 + calcium = fint och starkt skelett. 

sen finns det ofta D3 i viss hundmat, inte just i färskfodret jag köper dock. är mycket försiktig och räknar på det så jag inte överdoserar.

vet också att man byter UVB lampor var 6 e månad minst. men att ha väl doserat D3 i calciumet är ändå mer effektivt i denna situation då jag inte är säker på hur just den här ödlan haft det tidigare.


EDIT:
Det finns dock ett flertal studier, och råd från erfarna skinkägare, som säger att UVB ljuset enbart för en växande blåtunga kan ge skelettskador, MDB och dylikt väldigt fort, även med rätt kost, om det inte ges i kombination med D3 kalcium. 
Däremot har de ödlor som inte getts UVB ljus men fått sina vitaminer mått utomordentligt, så länge de inte enbart får kyckling som proteinkälla (detta rekommenderas aldrig). 

En kombination är alltså för att vara på säkra sidan, men då denna ödla definitivt växt färdigt bör det inte vara lika nödvändigt som för ett växande ungdjur. Eftersom jag köpt honom för ett år sedan och inte kände till hans ursprung eller kost sedan tidigare, och tyckte han såg lite halvkrasslig ut till en början, har jag valt att vara på säkra sidan med honom. Han har också fått sola utomhus några väl valda sommardagar, och skall inte sova nu under vintern utan fortsätta ta det lugnt och sansat.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild