Kungspyton och morpher

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

163
34
Danne:

Håller med JimmyA. Först kolla in de vanligaste morpherna, sedan på dom vanligaste combos. Att veta hur recessiva, dominanta och co-dominanta gener funkar (precis som JimmyA sa) är A och O. Själv tycker jag sånt är roligt ^_^


305
147
HenkePetersson:

Att förstå genitik är igentligen inte så svårt... Börja med grunden de co- dominanta. i en sådan parning med en nominat får du ut 50% av den co- dominanta morphen.. För att göra denna dominanmt behöver du  två co-dominanta djur tex mojawe* mojave. för att nämna någon.

Går man sedan in på de recisiva anlagen vilket också är rätt lätt att förstå, tex albino* nominat ger 100% nominat med hets för albino. Om man sen parar albino med albino får man inte någon dominant morph utan hela kullen blir albino.

Om man parar nominat het albino*nominat het albino, blir ca 25% albino resterande blir nominater där 66% är anlagsbärare vilka det är får man avla fram.

Om man då parar en nominat het albino med en nominat utan anlag får man 100% nominater men 50% av dem är anlagsbärare för albinism. som likt ovan måste avlas fram för att se om djuret har genen.

Detta är typ grunden, fattar man den så faller allt annat på plats ganska enkelt.

Om man tex har en mojawe pinstripe het pied het albino och parar denna med en piedball het albino.

Så har man då förstått det som skrivits åvan kan man lätt ta reda på var som kan tänkas krypa ut ur dom äggen när det gäller en parning med flera individuella gener.

 

Detta gäller kps lika väl som boas

Klockan är mycket så har jag missat något eller skrivit fel får ni gärna editera och kompletera:D


375
251
Doxster:

Vill bara poängtera att man kan aldrig göra en co-dominant dominant. Co-dominant indikerar att det finns en superform av morphen och vid parning co-dom x codom bör 25% vara supers.


107
96
jimmyA:

"dominant "

tex , pinstripe

ger alltid 50% pinstripe på en normal och 100% på pinstripe 

"co-dom" tex, pastel

ger alltid 50% pastel på en normal men ger 25% normala 50% pasteler 25% superpasteler på en pastel.

"co-dom på sig själv ger en superform"

"ressensiva"

tex , pied

ger alltid 100% normala på en normal men med 100% pied hets "bärare av genen"
men pied på pied ger alltid 100% pied
medans pied på het ger 25% normala 50% normala hets 25% pied ... och pga av att man inte kan se vilken normal som bär på genen så kallar man dom 66%

lite kortfattat sen finns det lite mer detaljer men det behöver man inte bry sig om i början utan det kommer på köpet sen när man lär sig dom combosarna.



107
96
jimmyA:

HenkePetersson menar nog att när man har gjort en som är en superform på co-dom så blir den dom pga av det sämsta man kan få ifrån den är sin egna co-dom.

tex,

du har en superpastel som du korsar med en spider så blir det "sämsta" en pastel.

50% pastel och 50% Bumblebee :D 



305
147
HenkePetersson:

Jo jimmyA det är precis så jag menade, som sagt klockan var mycket och jag var trött. Självklart blir 25% supers och inte alla i kullen.


158
19
Johanon:

tack för er info, alltid intressant att lära sig nytt, försöker lära mig massor om genetiken hos KP´s

 

mvh


142
12
blixa:

synd att jag inte gillar kps kropps form när dom finns i såna vackra varianter men kan inte med hur deras "feta" kropp slutar en liten fånig svans :p

men är alla färger å varianter på olika locus eller hur man säger


107
96
jimmyA:

du missar helt klart nått blixt ;) fast jag förstår hur du menar men när dom ramlar upp över 2kg så får dom en mycket längre svans till kroppsformen hehe 

det finns ett gäng morpher som har samma locus... man brukar kalla dom ALS "Acts Like Super"

titta på dom här exemplerna : vanilla cream "fire x vanilla" och purple passion "phantom x mojave"

donpreptiles.com/sites/default/files/DSC_0002%20(Medium).JPG


i626.photobucket.com/albums/tt348/saskiaqt/IMG_0528.jpg


163
34
Danne:

Det är väl isåfall blodpyton som är feta? ^^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild