Nytillskott

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

55
1
JLundgren:

Klart rack är lagliga. Till kungspyton går det ju utmärkt sålänge burken är 28 cm hög (för ormar som är 76-100cm) eller 35 cm (för ormar som är 100-125cm) :)


65
13
Doberman:

L80s lag för marklevande ormar som är 126-150 cm

Minsta tillåtna yta: 0,63 m²

Minsta yta per orm vid grupphållning: 0,3 m²

Minsta höjd: 0,45 m

 


55
1
JLundgren:

Det stämmer bra! Men det är ju långt ifrån alla kungspyton som blir över 120 centimeter. Om ens exemplar blir det så är det ju fördelaktigt att hålla 45 i höjd.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Kul att du hittade en till slut :) måste bara nämna detta även om tråden riskerar att spåra ur, blodpytons är för stora ormar för att kunna ha i rack på ett sjyst sätt, kungspyton är en väldigt liten orm om man jämför med blodpytons, min stora hona väger 20kg! Bottenytan på hennes terrarium är 200*100 med en höjd på 60cm, det racket blir svårt att hitta gissar jag :P och då är hon "bara" 10år, dvs hon kommer växa ännu mer dom närmaste 10-20 åren... Detta är en åsikt från mig, inget facit även om jag verkligen anser det vansinnigt att hålla dom stora pytonarterna i rack.

Detta var inte vad tråden handlade om men lätt att spåra ur lite när det är ett ämne man brinner för!


444
153
jpson67:

Stämmer Jonas, jag kommer att bygga ett terrarium enligt dina råd som jag fått och kommer att få, det blir troligen i ett formplyfa, men för tillfället hålls han i en bra låda med torvströ och bad, ska försöka hitta ett passande terrarium som inte blir allt för stort nu i början. Enligt min mening som jag sett på tuben så tycker jag det ser hemskt ut när dom har en vuxen BP i en låda där dom inte kan sträcka ut sig, sen tycker jag det är onarturligt med plastlådor, men det är min egna mening om det.


55
1
JLundgren:

Jag håller absolut med om att man inte ska hålla såpass stora ormar i rack! Ursäkta om tråden började dras iväg mot kungspytons istället för trådämnet :)

 


444
153
jpson67:

Aldrig fel med diskussion :) viktigt att värna om djuren och ge dom bästa möjligt förutsättningar


163
34
Danne:

Oändlig diskussion om rack eller inte. Sålänge mina ormar mår bra så kommer jag fortsätta med det. Men skulle inte stoppa en 20kg blodpyton i mina KP-rack ^_^

 


305
147
HenkePetersson:

Det går att hålla större ormar i rack, och ändå följa L 80 regler, dock får man beställa båten:D (ekan) från italien.. finns tubbs där som är 200 cm*100cm*60cm L*D*H, dock kostar dessa ca 3000:- svenska  st + frakt, dom har två stora insyns glas på framsidan och riktigt skysst ventilation, där av priset.

Dom americanska tubbsen håller inte måttet för L80, det är bara de mindre storlekarna för juviniler och subb juvis och vuxna kps som går att köra på om man ska följa L80s regler här i sverige.

 


163
34
Danne:

HenkePetersson: kan stämma. Är ytterst tveksam att V70 lådor är 28cm höga. Dom är gjorda för vuxna KPs. Är dock också ytterst tveksam till jordbruksverket, men det behöver vi inte gå in på nu.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild