Skäggagamer på bark?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

88
2
Herplover:

Hej

jag undrar om man kan ha Skäggagamer på bark sätt att folk har det.Det värkar mycket änklare att städa än sand.


1159
625
Temla:

Om en barkbit skulle råka ätas så kommer den med all säkerhet inte att kunna passera i tarmarna och det blir förstoppning. Sand kan också orsaka förstoppning men inte typ om det hamnar nåt korn här och där på fodret. Om jag skulle välja mellan sand och bark skulle jag utan tvekan välja sand. Bäst är att blanda lika delar sand och giftfri jord. 


276
118
Maqea:

Det sägs också att man inte ska ta in pinnar av barrträ i ett terrarie för att det inte ska vara bra för djuren. Bark kommer väll oftast från barrträ, har jag för mig, och då är kanske inte det heller är nyttigt att ta in i ett terra.


508
304
Jonas77:

Huj. Det finns ingen enskild sanning i detta ämne. Du kommer aldrig få ett ultimat svar.

Risken att sätta i sig något av misstag kommer alltid att finnas där, oavsett vad du har för underlag. Den risken finns i naturen med.

Jag skulle föreslå att du skaffar en blandning av t.ex. torvmull och sand, med lite jord (ogödslad) och eller barkmull, blandat. Du kan ju kratta ur det så att uppenbara delar som ligger och väntar på att konsummeras tas bort, annars får man lita på naturens gång, och att djuret inte råkar få i sig fel saker. En bra matningsstaton/matskål är ju ett hjälpmedel för att förhindra detta.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild