Skink i trälåda

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

47
9
linusekholm:

Jag läste precis på ett annat forum om blåtungade skinkar. Där var det en som hade en skink i en stor trälåda med öppet tak.

Kan man ha detta. Det skulle ju vara väldigt billigt och trevligt!


72
15
Linnea:

Skinkar är escapist mästare :D de kan ta sig upp lika högt som de själv är långa, genom att stå på svansen och bara vara envisa, försöka om och om igen, alternativt flytta något som de kan stå på. 

självklart kan du dock ha ett träterrarium med öppet tak, bara det är tillräckligt högt, tillräckligt varmt (vilket är problemet i sverige, och mycket svårare att mäta temperaturer exakt i ett öppet terrarium. 

sen, om du gett dem bönor och de lämnar en present efter sig, stinker det i hela huset....


sen är den brandrisken. blåtungade skinkar vill ha en solplats som är lite varmare, och det kan bi problematiskt.

säger inte att det är omöjligt, men man får tänka till med alla former av terrariebyggen. de vi har av glas idag som standard är mest för att det provats mycket olika varianter genom åren, och dessa fungerar finfint. 

australienska och indonesiska ägare har inte problem med sådant här då de kan placera en stor trälåda med sol och skugga och gömställen var de vill och ändå ge skinken vad den behöver. klimatet och allt är redan rätt :/


47
9
linusekholm:

Hur stort är ditt terrarium? Linnea?


72
15
Linnea:

100 x 50 i bottenyta och sen tror jag den var 65 högt, är inte säker. har en skink som klättrar massor som använder höjden, och en som bara håller sig på marken. 

vill ge dem 200 x 50 så snart jag flyttar ut, den ena måste få gräva mer och den andra rör på sig så mycket så jag tänkte, varför inte ;) 

har dem självklart i separata terrarium. 

glömde nämna att jag tror att skinkar i ett träterrarium mår bättre, för de förstår glas så dåligt och kan bli stressade om man inte täcker sidorna. alla skinkar kommer gå emot alla former av barriärer outtröttligt, men jag tänker mig att om de är av trä kanske det är lite mer logiskt för vissa av dem att inte hålla på i 3h....
men sen gillar de att ha utsikt från sitt gömställe, så glas fungerar bra på det sättet.


47
9
linusekholm:

Ok tack!

jag får spana vidare efter något bra terrarium till skinkar!?


72
15
Linnea:

gör så :D 

om du inte spanat in 

bluetongueskinks.net/care.htm

och 

www.bluetongueskinks.org/forum/index.php

så läs gärna igenom dem 5 ggr eller så ;) 
posta med frågor om du vill hitta perfekt terrarium för en blåtunga, eller bara mer burtips. finns massor med lösningar för att få ner priset eller göra det riktigt coolt. 


jag köpte mina terrarium på tropikhuset i malmö, de fungerar perfekt. men du kan också bygga själv om du vill. 

fråga gärna om du vill ha något översatt eller letar efter något speciellt eller vill ha råd om blåtungor, annars är forumsfolket där ganska insatta på de mer komplicerade sakerna.


47
9
linusekholm:

Tack!!

jag ska försöka att läsa igenom texterna innan jag blir gråhåring :-)


47
9
linusekholm:

Är ett terrarium med måtten 120*50*50 för litet för en blåtungad skink? Vad kan man annars ha i detta terrarium? Dabbagam?


72
15
Linnea:

120 x 50 i bottenarea och din skink kommer älska dig. Det är ett utomordentligt terrarium. Alla är inte lika aktiva dock, men en dag då och då får du se att all yta inspekteras 10 ggr, i synnerhet under våren. Jag rekommenderar denna storlek.

100 x 50 som jag har är också fullt tillräckligt, det är det man brukar se som standard. 

minimum är 90 x 45, men det är, enligt mig, ynkligt när de är fullvuxna och man vill dekorera. 

små cm2 gör mycker när man endast är 45 cm lång ;) 


200 x 50 är för att jag vill skämma bort mina och tycker att det är kul att ge dem ett mer naturtroget habitat. 


68
27
Adamski:

Minimum mått till en ödla på 45cm är 0,9 m². 100*50 är bara 0,5m² för litet. 120*50 är 0.6m² alltså för litet, Minsta mått kan vara 150*60cm. Minsta tillåtna höjd 50cm.

 

I ett 120*60*60 får du ha en ödla upp till 30cm. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild