Terrarium vattenfylls?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

80
2
Progrmor:

Hej.

Har lite problem med vattenbehandlingen i botten på mitt terrarium. (Exo terra). Jsg har en Little Dripper som droppar 1 droppe var 3:de sekund ungefär. Och försöker fånga upp det med en liten låda i botten med ett kaffefilter över så kameleonten inte ska drunkna. Men de kommer alltid någon droppe lite här och där utanför. Men det jag inte förstår är varifrån allt annat vatten kommer ifrån som ligger över hela botten på terrariet. Jag sprayar ju 4 gånger om dagen och gör det med en hel del sprayningar. Säkert 20st. Kan det vara orsaken att det vattenfylls på botten? Har lagt 3 lager tidning där nere nu och ändå börjar vattnet dränka pappret. Ska jag spraya mindre? Stänga av drippern eller något? Och är detta farligt för kameleonten?

 

Vad har ni för idéer om detta? 

 

Tack på förhand!


293
354
Dynamitella:

Vore det inte av intresse med några cm lekakulor, nät/filtermatta och sen jord ovanpå? Så som vi andra gör som har regnskogsterrarier.

På så sätt samlas vattnet upp, och används av eventuella växter.


80
2
Progrmor:

Ja jag hört många som använts sig utav det. Men också många som kört tidningspapper. Hör olika överallt så är svårt att bestämma sig. Men är det lätt att hålla rent med all jord osv då? 


293
354
Dynamitella:

Det är ju extra lätt att hålla rent med jord eftersom man bara rör runt lite i botten så att bajs och smuts blandas ner och förmultnar.

Jag gillar inte papper då det lätt luktar och blir blött, som du säger :)


80
2
Progrmor:

Okej vad bra! :) Då byter jag nog till det. Är det någon speciell jord/lekakulor och filter som du föreslår ? :)


80
2
Progrmor:

Har även hört att jord och annat i botten för kameleonter är aja-baja. Vet inte varför dock, någon som kan förklara det?


1159
624
Temla:

Hur blir det med bakteriespridning om man inte städar bort avföringen och bara rör ned det i jorden? Det låter jättekonstigt tycker jag då man läser överallt hur viktigt det är att hålla rent. Det tar väl lång tid innan avföring förmultnar och innan dess har det väl hunnit spridas en hel del bakterier i värmen och fukten? 

Varför man avråder till bottensubstrat till kameleonter är väl dels för hygienens skulle och dels för att de inte ska få i sig av bottensubstratet när de fångar byten?  


293
354
Dynamitella:

Självklart tar jag ju bort bajs om jag ser det. Men då jag har trädlevande geckos sker det i regel inte. Jag spot-rengör uppe på grenar och löv.

Jag har ju en microfauna i terrarierna som rör runt avfallet och håller det rent. Vissa har ju exempelvis pilgift i terrarier som städas någon gång per år bara. Det ska inte vara några problem om man har rätt miljö.

Mina terrarium luktar ingenting. Jorden luktar jord. Mer än så kan jag inte säga.

Jag vet inte alls något om kameleonter, så resten överlåter jag till er. Allt jag vet att detta fungerar bra för mig och många andra (med andra djur än kameleonter, som sagt).


80
2
Progrmor:

Vad tror ni om detta då? www.geckosunlimited.com/community/naturalistic-vivarium/35946-step-step-naturalistic-viv-setup.htmlpost209891


268
19
Iguania:

Jag kör på exakt samma teknik som Dynamitella. Har fungerat felfritt hittils iallafall och som hon sa så håller pilgiftsfolk sådär hela tiden utan att göra rent eller så gör dom det ytterst sällan. Mina hoppstjärtar är på skiten såfort det rör botten. de tar det fast det ligger på boklöven som de inte gillar. Inom 1dag är nästan allt nedbrutet. Dock så plockar jag ändå bort det när jag ser det vilket är ganska ofta men de sköter det bra själva om jag skulle missa något. Fördelen med lecabotten som står i vatten är att det blir ett gigantiskt filter med goda bakterier som hjälper till med nedbrytningen och håller elakartade bakterier i schack. Dock kan jag inget om jemen så jag ska inte säga att det kommer att funka för dom men för mina elliotisar fungerar det iallafall. Skulle inte ha tidning som uppsugare iallafall, trycksvärtan är knappast nyttig och inte lär den bli nyttigare om den blir fuktig och löses upp.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild