Majsormars maxålder?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

33
0
Alexandra:

Undrar om det är någon som vet hur gammal en majsorm i fångeskap kan bli. Har hört 10 år innan max 15 under extremt bra förhållanden. Nyfiken då vår gammelman är äldre än så


232
94
anamidnatt:

På wikipedia står det upp till 23 år :)


33
0
Alexandra:

Okej ja men då kan han ha några år kvar trots allt. :) Han är nybliven 19 åring


1662
777
fluffis:

Kul att höra om fler lite äldre ormar. Det känns som om det är ont om det. Över 20 år bör de kunna bli. Jag har en majsorm som är 12 år och jag hoppas på många år till :)


Medlem i SHF
274
341
Jubari:

runt 20+ bör de åtminstone bli.. En bekant till mig har en majs född 92-


33
0
Alexandra:

Åh vad roligt! Har alltid hört 15 i fångeskap och det är ungefär då våra andra majsar dött därför har jag i princip bara väntat på att denna ska dö med.


69
39
NiklasTyreso:

Min äldsta hona lade ägg vid fjorton års ålder hos mig och vid femton år hos nästa ägare. 20 år bör de utan problem kunna bli om de inte är inavlade.

Idag föds de flesta majsare som säljs på expona av en handfull uppfödare, vilket innebär att de flesta ormar i Sverige härstammar från några få uppfödares ormar, så det finns risk för inavelseffekter som kan förkorta livslängden.


1662
777
fluffis:

NiklasTyreso:

Vad menar du det är med inavel som kan förkorta majsormens liv?


69
39
NiklasTyreso:

Om ett djur är anlagsbärare för en sjukdom får inga ungar sjukdomen om det anlagsbärande djuret korsas med ett obesläktat djur som inte bär sjukdomsgenerna. 

Vid inavel finns en risk att båda de parade djuren är anlagsbärare för samma sjukdomar, och då ökar risken för att vissa av ungarna ska få sjukdomen.

Det här är så basala kunskaper att alla som läst naturkunskap eller biologi på gymnasiet har kunskap om hur det funkar. Ändå vägrar många uppfödare att inse faktum och eftersom kända uppfödare inavlar, då tror de nya att de oxå måste göra det och så sprids den dåliga avelsetiken till nya generationer uppfödare.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild