Vilket vatten för att öka luftfuktighet?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
jacobsssss:
Hej, jag håller på och researchar ödlor från nya Kaledonien och hur man ska ta hand om dem på bästa sätt. Något jag dock inte hittar särskilt mycket information om är om man kan ha vanligt kran vatten för att vattna växter men även för att höja luftfuktigheten i terrariet. Funkar det med vanligt kranvatten eller ska man ha något annat och isf vad samt vart får man tag på det?

5
5
ScaleyWrench:

Hej,

I Sverige och Norden har vi generellt sett väldigt rent kranvatten som är helt okej för de flesta terrariedjur och växter.
Den största nackdelen är att kranvatten innehåller kalk och mineraler som med tiden kan lämna fula vita avlagringar på glas, grenar och växternas blad (speciellt om du sprayar direkt på dem).
För ödlorna själva är det inga problem om de slickar droppar från bladen.

Jag använder Osmosvatten (RO) till att spraya och öka fukten sedan kranvatten till till vattenskålar, tror inte vi använder klor längre men kanske nån kommun gör det, då kan du låta vattnet stå i en hink minst 24 timmar så luftas ev. klor bort. RO vatten saknar helt mineraler så inte helt optimalt som dricksvatten. RO vatten är enkelt att göra själv du kan köpa ett RO filter för ca 500 kr på nätet. 

Mvh M

5902
4528
Tropfrog:
I princip allt kranvatten i Sverige inehåller låga nivåer av klor eller kloramin. Medans klor mycket riktigt ångas ut av att bara stå i en hink i 24 timmar så gör inte kloramin det. Kloramin försvinner istället genom att man tillför små mängder askorbinsyra.

Jag tror inte att de mängder klor och kloramin som tillförs i svenskt kranvatten är något som helst problem för reptiler. Vårt kranvatten är trots allt klassat som livsmedel och nivåerna är låångt under de gränsvärden som satts av livsmedelsverket. Om du ändå är orolig över det så vet du nu hur man blir av med det. Bara att ringa ditt vattenverk och fråga vilken typ de tillsätter.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild