Nybörjarödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

33
0
Alexandra:

Alldeles ny på detta forumet. Sonen vill ha en ödla och jag vet inte ett dugg om den. Har haft många ormar innan så lite reptilvana har vi.

Nu till min fråga. Vi vill ha en trevlig ödla som kan bli handvan så man kan plocka lite med den i alla fall. Vet ju att reptiler inte är några keldjur som en hund tex. Helst dagaktiv eftersom det inte lär vara kul för barnen att glo på en sovande ödla när de kommer från skolan eller är lediga.

Givetvis kommer vi föräldrar ha huvudansvaret för djuret.

Vad bör jag tänka på i valet av ödla? Helst bör den ju också vara lättskött eftersom risken är att barnen tappar intresset om den är för krånglig att sköta. Hur mycket kostar en ödla och hur mycket kostar bostaden? Är det lämpligare att köpa en 1-2 åring som redan är handvan kanske?

 


55
1
JLundgren:

Jag skulle nog rekommendera en leopardgecko, skäggagam eller dvärgskäggagam.

Leopardgeckon är förvisso natt/skymningsaktiv så ska man hantera den blir det på kvällen isåfall. Men den är enkel att sköta och kräver inget jätteutrymme

Skäggagamer är enligt mig lite mer svårskötta då de är allätare som äter ganska mycket (kräver både varierade grönsaker och mycket insekter i jämförelse med geckon), behöver större utrymme och kräver lite mer utrustning i form av bra ljus och UV. Dvärgskäggagamen kräver lite mindre terrarium men skötseln är likadan som skäggagamen i övrigt. Agamerna är ju också dagaktiva och enligt min personliga erfarenhet mer interaktiva överlag :)


47
9
linusekholm:

Jag tycker att du ska köpa en leopardgecko för att dem behöver inte så stort terrarium, dom är lättskötta och kan bli handtama väldigt lätt.

 

vill du ha en dagaktiv ödla tycker jag att du ska skaffa en skäggagam


424
32
samthe0ne:

Ögonfransgecko, liten nackdel att den är nattaktiv, men att den klättrar på glas tycker jag uppväger det och sedan att den inte kräver UV-ljus är ett extra plus. Den klarar sig i ett Exo-Terra terrarie på 45*45*60 (L*B*H) som du får betala mellan 1000 och 2000 kr för beroende på var du köper det. Ödlan klarar sig dessutom fint på bara pulver dieten "CGD" (Crested Gecko Diet) som finns att köpa i olika fabrikat, även om de mår bra av att kunna få jaga en insekt då och då. Själva djuret kostar mellan 500 och 1000 kronor beroende på hur den ser ut. 


1229
464
leedragon:

tycker att det är bättre att du  väljer en ödla du vill ha och tar reda på infon om den istället för att  köpa en bara för att det är  lätt då ödlan blir  tråkig rätt fort på den vägen  och sen måste man hitta en nytt hem åt den:)


340
91
Copa:

Ifall du har funderingar på Skäggagam så kan du även titta på Dabbagamer, väldigt charmiga ödlor


269
60
Jonas:

att skaffa leopardgecko kan var ett jätte bra val men också ett total värdelöst val då dom inte direkt är aktiva. leopardgecko är väll nattaktiv också som dom flesta geckos är?

 

skulle nog säga dvärgskäggagam eller vanlig skäggagam. eller som copa sa dabbagamer är det rätt bra fart i.


55
1
JLundgren:

Jo, tänkte precis som Copa även föreslå någon av de mindre dabbagamerna. Om du känner att du vill slippa mata med insekter är det ett jättebra val då de bara äter växter.


234
49
costanza:

Kan slå ett slag för pärlödlor, inte några handtama ödlor men otroligt snygga och enkla att ta hand om, att de dessutom är europeiska gör det ännu roligare på något sätt. Bra mycket mer fart i dom än skäggagamer t.ex, (som också är ett bra val). Sedan finns ju lite skinkarter som är riktigt roliga, mandarinskinkar är lättskötta och väldigt aktiva när de väl är uppe.


33
0
Alexandra:

Terrariestorleken ska vi inte oroa oss för. Det får bli så stort det vill. Min son (10 år) har tittat massor på bilder nu på både skäggagamer, leopardgeckos, ögonfransgeckos och halsbandsleguaner. Just nu lutar det åt leopardgeckos men tror att det är mest för teckningen och han tycker den ser mer slimmad ut än de andra ödlorna som på de bilder vi sett varit väldigt tjocka över buken.

Men eftersom leopardgeckosarna är nattaktiva så kanske det inte är så skoj. vaknar de lagom till han ska gå och lägga sig är det ju inte så kul tänker jag.

Finns skäggagamer i olika färger?

 

Tack för era svar!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild