Hur resonerar ni om matning kring era ormar ?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

13
1
HellmadeReptiles:

Det diskuteras ju oänligt fram och tillbaka just detta med hur mycket man skal mata sina ormar...

Alltså i mängd räknat nu...

Jag skriver inte detta för att starta en satans diskusion nu (som det tyvärr har väldigt lätt för att bli) utan bara av ren nyfikenhet hur andra tänker och gör...

Jag har genom den tiden jag själv hållt på med Olika reptiler pratat en heldel om detta ämne med olika ägare av Ormar då framförallt, och bara för intressets skull, hade det vart intressant och veta hur mycket i mängd tycker folk att man skal mata sina Ormar med...

 

Jag vet mycket väl om att varje orm är indeviduell...

Men då för sakens skull om man tex tar Majs, Pyton och Boer...

Jag själv matar med ett byte vid vadera tillfälle, i som jag tycker då med lämplig storlek på bytet, och märker jag att någon av mina djur inte blir mätt på detta, så matar jag med tätare intervall isåfall på just den individen, om det är så att jag fått en matglad Orm (givetvis utan att ge den övervikt) och ser då till att avföringen fungerar som den skal...

Jag har min bestämmda åsikt om hur många byten per tillfälle som skal ges, och som fungerar för mig och mina djur, så jag verken dömmer eller säger till någon annan vad dom skal göra eller inte, men det har inte med saken att göra nu, utan mer bara en intresse koll hur gör ni andra...

Men hur går tankegångarna hos andra ?

Jag har pratat med en del som då ger då tex 3-4 råtter till sin Boa Constrictor på +2m eller tex 3-4 möss till en Kunspyton... är detta vanligt att folk gör...?

Eller hur gör ni, hur tänker ni ?

 


444
153
jpson67:

Jag matar också bara med ett byte då jag tror att ormen har svårt att smälta flera byten på ett bra sätt, storleken på bytet bör väl vara som tjockleken på ormen, men jag tar lite större byte.


305
147
HenkePetersson:

"Jag har pratat med en del som då ger då tex 3-4 råtter till sin Boa Constrictor på +2m eller tex 3-4 möss till en Kunspyton... är detta vanligt att folk gör...?"

Skulle vilja säga att den formen av mating är otroligt oekonomisk, bättre att mata sin boa på 2m+ med en ordentlig kanin eller kulting, lika gäller för kp´n, som många vet kan kps strula med maten då är det bättre att försöka få i den ett ordentligt byte en åt gången i form av en ordentlig råtta i stället för 3-4 möss beroende på storleken av kp,n då.

Kan själv bara svara på boa delen

Jag brukar mata mina vuxna 2 m+ med en kanin var 3dje-4 vecka beroende på storlek och om jag ger kulting så får dom det en gång i månaden, när jag matar med jumbo råttor eller marsvin på tex 400-600 g brukar dom få mat var 14- var tredje vecka, enda gången jag ändrar på detta är inför dvalen då jag några månader innan matar på honan lite extra.

När det kommer till juvinila/ nyfödda djur får de ett mindre byte var 10 -14 dag fram tills de är ungefär 6 månader sedan börjar jag med lite större byte.

Års ungar får ca var 10-14 dag ett passande byte beroende på storlek på ormen... bytet ska vara så stort att det bildar en lite bulle på ormen men inte vara så stort att det bildar fjällspänning.


953
1840
peter54:

Den här frågan har flera sidor. Det ligger i sakens natur att vi vill våra reptiler väl och därför matar vi rätt ofta och med rätt mycket mat. Konsekvensen av detta är generellt att mer eller mindre samtliga terrariehållna ormar är mycket större och tyngre än sina vilda motsvarigheter. Jag vill inte säga att det är något fel med det eftersom vi knappast vill utsätta djuren för såna påfrestningar de måste utstå i vilt tillstånd, jag bara kontaterar att så är det oftast.

Just när det gäller boider, både pyton och boor (boer är ett folkslag i Sydafrika), finns vetenskapliga beskrivningar som stödjer matning med ett byte eftersom det är så de utvecklats - att ta ett förhållandevis stort byte i taget. Deras matspjälkningssystem har utvecklats för att bryta ner ett byte i taget, matar man med flera så kommer nr 2 och nr 3 att ligga på vänt så att säga. Hos snokar till exempel finns en annan födostrategi där ormen ofta går ner i gnagarbon och tömmer det, alltså har de istället utvecklat en förmåga att spjälka flera byten samtidigt, förutsatt att det inte blir alltför många så att de sista hamnar kvar i matstrupen.

Jag har inga boider numera, men på den tiden jag hade såna matade jag alltid med ett byte om jag kunde få fram såna som var stora nog och jag matade åtminstone de större ungefär varannan eller var tredje vecka. Mindre boor som exempelvis de colombianska regnbågarna fick mat oftare, kanske med 10-14 dagars mellanrum. Med snokarna har jag haft en annan matstrategi som omfattar fler bytesdjur per matning och mycket oftare, melan 6 och 14 dagars intervall.


33
0
Alexandra:

Jag och min familj har nu en majsorm (tyvärr är de andra döda). Vi matar med 1 byte åt gången. Ibland får vi tag i mindre möss och matar då med tättare intervaller. Vår gamling skulle absolut inte ens ta mer än ett byte åt gången. fast med ålderns rätt så har han väl lärt sig det med


69
56
Moong:

Det kan väl inte vara farligt att mata pyton/boa ormar med flera byten? I det vilda tar de ju mat när de kommer åt, då händer det ju att de tar t.ex. två byten med 1-3 dagars mellanrum. Det är inte naturligt om ormarna skulle dö p.g.a deras instinkter dvs att äta när de kan.


953
1840
peter54:

Moong

Nu sa jag ju inte att det skulle vara livsfarligt för dem, utan att de utvecklats så eftersom stora ormar tar jämförelsevis större byten i förhållande till sin egen storlek. Det är klart att magsäcken på exempelvis en vuxen brasiliansk kungsboa rymmer en himla massa möss och att dessa då spjälkas som vore de ett enda större, men som sagt, nu var det inte det jag pratade om.

Vad jag fiskade efter var att det är mest lämpligt att ge boider ett byte i taget, medan det för snokar går lika bra att ge flera så länge det inte blir för mycket.


305
147
HenkePetersson:

Har själv vid enstaka tillfällen matat mina stora boas med två medium råttor då det varit knapert i frysen, jag kan säga att det var väldigt sällan dom tog båda råttorna.

Att tipsa folk om att ge sina stora ormar fler små byten är inte bara slöseri och oekonominskt utan även rent idiotiskt.

Det är helt enkelt bättre för dig som skötare och bättre för ormen att den får ett större byte.

För ett par år sedan hade jag 2 redigt stora tigrar, honan var som ett lam, hanen var raka motsatsen 3 m+ och ett monster, den hade jag aldrig gett flera små byten då jag vid varje mat tillfälle utsatte mig själv för fara när jag hanterade honom.


69
56
Moong:

Peter54

Jo jag förstår vad du menar, tycker bara att det låter lite konstigt.

Jag brukar iaf mata mina ormar med 1 byte itaget förutom en GTP som bara vill äta mindre saker som jag erbjuder 2, och det har inte varit några problem hittils.

Det finns ju ingen anledning att mata med fler byten än nödvändigt, ville bara poängtera att det vore väldigt ologisk om det vore ifråga farligt för ormen.

Är det inte så förresten att ormar växter snabbare om man ger dem större byten mer sällan än mindre byten mer ofta? Dem testade ju detta någonstans kommer inte ihåg var.


953
1840
peter54:

Moong

Den tesen har jag aldrig hört tidigare, men det måste väl ändå komma an på hur mycket massa ormen får i sig? Jag menar att det går ju 12 stora möss på en stor råtta och en råtta kan man ge, men hur ofta matar man samma orm med 12 vuxna möss?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild