Hjälp med majsormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
25
Dark_Shadow:

Hej, nu är det så att jag ska skaffa mina första ormar imorgon och jag undrar vad det är för morpher på dem. Samt hur jag ska dvala dem.
Hur gör ni när ni dvalar era? Vad bör man tänka på? Hur ska jag göra?
 Man ska ha kring 5-10 plus, eller?

Jag har nämligen inte tillgång till ett ställe där det är så kallt. Hela lägenheten ligger kring 22c. Jag har dock matkällare men den är ju gemensam med alla grannar och sånt även om det är lås på ''förråden''.

Det skulle inte kännas rätt att ha dem där så hur tycker ni att jag ska göra?

Det här är dem 

Tack på förhand :)

 


40
3
sandiz:

De ser ut som en vanlig viltfärgad. Och har du inga planer på att para ormen är dvala bara onödligt. Dvala brukar man göra för att sperman på ormen ska bli bättre eller en snabb dvalning om ormen krånglar med maten för att få igång den igen. 


1662
779
fluffis:

Hej!

Grattis till att skaffa ormar! :)

Det ser ut som en normalfärgad och en anery.

Har ormarna blivit dvalade hos sin gamla ägare? Då kan du ju fråga hur hon/han gjort. Enligt Jordbruksverket så är det viktiga att det blir konsekvent för djuret. Dvs har ormarna aldrig blivit dvalade tidigare så kan du hoppa över det. Brukar ormarna bli dvalade så kanske det är något att tänka djupare på. Man brukar säga att temperaturen ska ligga mellan 7 och 15 grader. Själv är jag lyckligt lottad med ett isolerat förråd där jag kör 11-12 grader. Det finns speciella dvalningsskåp man kan köpa eller så kan man kanske skaffa ett begagnat mindre kylskåp. 

Läs gärna mer på majsorm.nu om du inte redan gjort det. Där finns jättebra skötselråd!


109
25
Dark_Shadow:

Fluffis, jag har läst på ganska så mycket om ormar överhuvudtaget och jag tycker också att majorm.se har bra skötselråd.

Dem blev dvalade ganska nyligen av deras förra ägare. Dem fick vara under huset (jag tror i en källare).

Varken jag eller den förra ägaren vet om det är hanar eller honor. Hur kan jag ta reda på vad de är för något?  '' man kan se bara genom att jämföra två olika majsormar med varandra, är svansen jämntjock och lång efter kloaken så är det en hane''.Kan man verkligen se så lätt om det är en hane eller hona? Skulle verkligen vara kul och veta.


1662
779
fluffis:

Nä. man kan inte se så lätt att det är en hona eller hane :) Ibland går det att se om det är tydligt men det brukar krävas att man är ganska erfaren.


309
239
Gogs:

Fast det där med svansen brukar stämma rätt bra på majsormar iaf alla jag har stött på. Hanen brukar ha en lång svans medans honan har en kortare. Och har man en hona och hane bredvid varandra så märker man en rejäl skillnad på dom. MEN det är ingen säker vetenskap... Inte ens sondering eller palpering är ju 100% då det inte alltid är så att man får fram hemipenisen så man kan ta miste på huruvida det är en hona eller hane då med. Men i de flesta fallen så har iaf jag märkt att hanen har längre svans än honan.


109
25
Dark_Shadow:

Hur lång svans brukar hanar respektive honor ha då?


309
239
Gogs:

Exakt hur lång kan man inte säga... Men om du skulle ha en hona och en hane framför dig så brukar man se en markant skillnad. Om man tar t.ex det par jag hade tidigare så hade väl honan omkring 7cm svans och hanen hade minst det dubbla. Men som jag sa... Det är ingen exakt vetenskap.


1662
779
fluffis:

Du kan också prova att räkna fjällen på undersidan bakom kloaken. Det är färre på honor än på hanar. Här finns en bra artikel: reptiler.ifokus.se/articles/4d714eb2b9cb46221d0618c4-om-konsbestamning-av-orm


305
147
HenkePetersson:

Ett sätt som är otroligt enkelt och som inte gör ormen illa eller strässar den när man kollar könet är när man vänder på ormen tar tagi svansen och för tummen från kloaken på ormens undersida i riktning mot svansen med ett lätt tryck, om det är en hane kommer ni att känna en liten knöl, ungefär som ett väg hinder när ni för tummen nedåt, det är hemipenisarna ni känner.. honor har inte den knölen alls och känns därför tomma när man gör detta testet.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild