Löv till pilgift

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

4
0
rootsstyle:

hej, har precis gjort iordning en pilgiftsgrod burk och sista touchen blir löv på bottnen. Min fundering är vad för löv jag ska använda och varför(om ni nu har några tips)

 

mvh viktor


90
38
Fredrik85:

Man brukar normalt använda Ek eller boklöv eftersom dom tar lång tid på sig att brytas ner. Tycker personligen att bok är betydligt snyggare men ek är betydligt enklare att få tag på.

Mvh Fredrik


230
22
Nooon:

Hej, 

Jag har ingen erfarenhet av grodor men av sötvattensräkor. I räkakvarium använder man gärna både ek- och boklöv. Hellre boklöv än eklöv och allra helst ketapang-löv. Räkor är väldigt känsliga djur och det som går bra för dem borde gå bra till grodor. Jag surfade lite snabbt på grodor och de här löven och fick träffar. De används som bottenmaterial och för att fixa "tadpole-tea". Ketapang har fler namn -  Catappa, Indian Almond Leaves. Jag hittade det på ett par adresser: 

www.zoo.se/catalog/product/view/id/24218/s/catappa-xl/category/368/

www.zooplus.se/shop/akvarium/fiskfoder/kraftdjur/vitaminer/278898

Det finns helt säkert fler.


4
0
rootsstyle:

Jo boklöv visste jag om, lite svårt att få tag på när man bor i sthlms regionen om nin inte har tips på vart. Annars blir det väl av att beställa.

tack för tipsen!

 

Viktor


90
38
Fredrik85:

Har ingen koll på södra sthlm tyvärr, men jag ska ut och plocka i hagaparken nu när det börjar bli skördetider.

Mvh Fredrik


273
148
Flosker:

Liljansskogen hagaparken är bra ställen för boklöv


4
0
rootsstyle:

Okej, så då kanske man får ta sig en tur till hagaparken då! :D

Googlade lite, ska tydligen finnas bokträd på djurgården oxå.


268
19
Iguania:

Vill man ha riktigt bra tillgång på boklöv i Stockholm så finns ju Ekebyhovs bokskog på min hemö, Ekerö. Finns gott om fjolårslöv där.

Kan dock vara lite långt dit beroende på var man bor i Stockholm...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild