Fågelspindlar och gift

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5
0
Sparkcykel:

Finns det överhuvudtaget någon fågelspindel

som är direkt dödlig om man är fullt frisk

ej överkänslig och ej får en allergichock?

det jag har fått för mej är att det inte finns det.

och finns det nån sida där det står om olika arters

gift och ev skador man kan få?


741
681
Binks:

De är så olika hur alla drabbas av bett så de är nog svårt att säga, sen även hur mycket gift de öser in, vart du blivit biten, hur då mår i övrige osv osv

Bara se på Brown Recluse, vissa får lätt rodnad och de blir inte mer än så, andra blir de akut och livshotande med kroppsdelar som börjar ruttna bort och då är den spindeln ganska liten.


24
15
Lelle:

Det finns inga dokumenterade dödsfall från vare sig vilda eller fångeskapshållna fågelspindlar. Giftet är med största sannolikhet inte farligt i den meningen för människor men man kan få obehagliga syptom av ett bett. Dock får man inga bestående men av ett bett. 
Tyvärr är de flesta bettrapporter skrivna av just lekmän och inte av läkare, finns ett antal på t.ex. arachnoboards. dock bör man ha i åtanke att de 'är just skrivna av lekmän och vissa ska nog tas med en nypa salt.


24
15
Lelle:

Binks, att jämföra med en art vars gift ser annorlunda ut komponentmässigt är ingen bra idé. Dessutom orsakas nekrosen troligtvis av bakterier och inte av komponenter i giftet (då hade andelen nekrtoser varit betydligt fler skulle jag tänka mig)


158
19
Johanon:

So far så finns inga dokumenterade dödsfall av fågelspindlar, men det finnns fall med bettrapporter där den bitne fått ofantliga smärtor och balansproblem ( då menar jag inte som i att bara hålla balansen. utan att hilla balanssinnet rubbas, det är dock tillfälligt) 

Sen finns det ju garanterat massor av arter som människan inte upptäckt än och någon av de kan säkert vara dödlig.


19
7
kbiker:

Nekros orsakas ingalunda enbart av baketerier:

sv.wikipedia.org/wiki/Nekros

Jag känner folk som jobbat i tropikerna och fått spindelbett (okända arter) och önskat att dom avlidit

av bettet pga alla efterverkningar som pågått flera år efteråt.

 


24
15
Lelle:

Nej sant att nekros inte enbart orsakas av bakterier men i fallet med Loxosceles tror man det vara en av orsakerna - åtminstone var det en teori. 

Bett från vissa giftormar så ger det en liknande vävnadsdöd men det inträffar i varje bett - hos Loxoscelus inträffar det sällan vilken antyder att det kan vara något annat än just komponenter i giftet som orsakar det.



19
7
kbiker:

Kanske lite off topic, men jag vet ju inget om spindlar och deras gift, men...

Producerar dom sitt gift på samma sätt oavsett vad dom äter, eller har

födan någon betydelse ? Dom äter ju t ex insekter som kanske äter giftiga

växter mm, och att en vild spindel skulle kunna vara giftigare än en tam, öhhh, va ?

 

Eller är jag bara korkad nu?


158
19
Johanon:

inte alls korkat, snarare en intressnt fråga som jag inte tänkt på,, detta ska jag kolla närmare på :D


24
15
Lelle:

Det finns inga spindlar som absorberar eller förstärker sitt gift med hjälp av födan. De producerar sitt gift i giftkörtlarna på samma sätt som t.ex. giftormar.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild