Bygga terrarium med vattendel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

205
203
Micke_E:

Jag ska bygga ett större terrarium till mina Vattenagamer men har fastnat på vattendelen. Jag har funderat på större baljor, men har inte hittat någon som är stor nog, jag har tittat på trädgårdsdamm men de blir ofta för stora (och djupa) och jag har sneglat på badkar som inte blir så estetiskt tilltalande. Jag tar tacksamt emot tips på vad man kan använda eller hur man kan göra.


266
18
Jazen:

finns ju rätt stora hammarplastlådor ju ?

hur stort ska du bygga ?


230
22
Nooon:

Sänglåda? ...men de har ju inte precis någon naturlig färg... och inget avlopp...

Du skulle kunna skära ner en såndär plast-damm... och fixa avlopp med nå båtgrejer (genomföring) om du törs göra hål i den.
www.tortoisetrust.org/articles/smpond.html


230
22
Nooon:

Nå´t sån´t?

www.homedepot.com/p/t/202508793.UlCbF9JaWLw

 

Kattlådor finns nog bara fyrkantiga men i olika storlekar och färger.
www.zoosajten.se/kattlada-stor-p-612-c-181.aspx


205
203
Micke_E:

Jag siktar på att göra botten ca 180x100 cm men vill inte börja förrän jag bestämt mig för hur vattendelen ska bli.Jag har sneglat på hammarplastlådor, det är ett alternativ, man skulle kunna montera två. 

 

Noo, det är sådana dammar jag har spanat efter men bredden ligger ofta på +140 cm och det har jag tyvärr inte plats med. Att skära ner skulle kunna vara ett alternativ.

Hur bra ffungerar det att limma glas eller plexi med limpistol och täta med silikon?

Lådor, typ hammarplast, tänkte jag sänka ner genom botten om det blir så. Det vore trevligt att bara behöva en pump och värmare.

 

 

 

 


101
24
ploa:

Du kan ju bygga helt sjäv med.

Jag byggde en större vattendamm som funkat väldigt bra, med en stomme av frigolit och epoxi. Har haft den i några år nu och aldrig haft några bekymmer.


230
22
Nooon:

Funderar på det där med att silikona själv... Skräcken vore ju en läcka. Kanske en diffus som inte märks förrän man ser mögelskador. Huga...

men här då? -> www.lantbutiken.se/butik/61-vattenkar-och-vattentrag-till-notkreatur-hastar-och-far

...eller en vattentank som du skär upp? Från husvagns- eller båtavdelningen kanske?


205
203
Micke_E:

Inte galet tänkt men risken är att den blir bred. Det skulle iofs fungera i ett hörnterrarium. Jag glömde säga att jaga gärna kommer något billigare undan.

 

fördelen med någon form av balja är att det känns enklare att rengöra än ett platsbyggt bad.


101
24
ploa:

Micke_E. Om jag fattar dig rätt så vill du inte ha en platsbyggd damm, utan en som går att ta ut.

Då känns det som om det blir typ en kattlåda eller liknande, det är ju inte så lätt att bära en större hammarplast låda för tömning o.s.v.

Men om det är en fast damm du ska bygga, kan jag rekomendera dig att bygga helt själv, börja med att limma ihop frigolitskivor som du sedan gröper ut och formar så som du vill att det ska se ut, lägg sedan epoxi runt frigoliten i ett antal skickt och avsluta med gelcote.

Då har du en stabil och hållbar damm.


205
203
Micke_E:

jag är kluven, en större hammarplast går ju tömma med hävert sen plocka bort och skura, en platsbyggd som du beskriver kan bli mycket snyggare och bättre anpassad till terrariet...

 

hittar man det man behöver på bauhaus eller vart börjar jag leta?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild